Учени: Засаждането на нови дървета може да усилва глобалното затопляне | IT.dir.bg

Учени: Засаждането на нови дървета може да усилва глобалното затопляне 2
Снимка: iStock by Getty Images

Учени: Засаждането на нови дървета може да усилва глобалното затопляне

Според изследователите е нужно да подбираме правилно мястото и видовете

Засаждането на дървета на грешни места всъщност може да допринесе за глобалното затопляне, заяви група от учени, цитирани от ScienceAlert. Те са изготвили и нова карта, която идентифицира най-добрите места за повторно отглеждане на гори за охлаждане на планетата.

Дърветата поглъщат въглероден диоксид и възстановяването на деградирали гори или засаждането на фиданки за увеличаване на горското покритие е един от инструментите в борбата срещу изменението на климата.

Но в някои случаи повече дървета означава, че по-малко слънчева светлина се отразява обратно от земната повърхност и повече топлина се абсорбира от планетата, сочи проучването, публикувано в списанието Nature.

"Има места, където връщането на дървета води до нетни отрицателни последици за климата", каза Сюзън Кук-Патън, един от съавторите на изследването, пред АФП.

Използвайки нови карти, изследователите успяха да разгледат за първи път охлаждащия ефект от дърветата и затоплянето, причинено от намаленото албедо - - количеството слънчева радиация, отразено обратно от повърхността на планетата.

Влажните, тропически среди като басейна на Амазонка и Конго се отличават с високо съхранение на въглерод и ниски промени в албедото, което ги прави идеални места за възстановяване на горската покривка.

В саваната, степта и някои други зони е вярно обратното.

Засаждането на дървета в лилавите зони може да не донесе ползи за климата

Снимка: Nature

Дори проектите на най-добрите места вероятно осигуряват 20 процента по-малко охлаждане от прогнозираното, когато се вземат предвид промените в албедото, каза Сюзън Кук-Патън.

Но тя подчерта, че възстановяването на горите е донесло неоспорими ползи за хората и планетата, като подкрепа на екосистемите и осигуряване на чист въздух и вода, сред много други.

Учени: Засаждането на нови дървета може да усилва глобалното затопляне 2

Учени: Засаждането на нови дървета може да усилва глобалното затопляне

Според изследователите е нужно да подбираме правилно мястото и видовете

| Редактор : Стоян Гогов 24 3424 Снимка: iStock by Getty Images

В саваната, степта и някои други зони е вярно обратното.

Засаждането на дървета в лилавите зони може да не донесе ползи за климата