На 18 януари 2005 година е представен един от най-любопитните самолети, създавани някога. Той не е военен, но поставя рекорди и променя облика на много световни летища.

В края на 80-те години на миналия век Airbus стартира разработката на проект, целящ да прекъсне доминацията на Boeing в междуконтиненталните полети с много пътници.

Близо десетилетие конструкторите и инженерите на европейската фирма изпипват концепцията си, която освен с големите си размери трябва да предлага и по-добра икономичност спрямо Boeing 747-400.

Така към реализация на проекта се пристъпва чак в края на 2000 година, когато са отпуснати и 9,5 милиарда евро. Инвестициите са основно държавни и идват от Франция, Германия и Великобритания.

Избрано е и името на самолета A380. Цифрите не са случайни, а са "намигване" към Азия, където комбинацията се смята за късметлийска. Именно източният континент е преценен като основен пазар за новия самолет.

Вижте как изглежда Airbus A380 >> >> >>

Докато голяма част от фюзелажа на аероплана е от алуминий, 20% от корпуса на А380 е съставен от композитни материали. Въглеродни нишки, фибростъкло и кварц-фиброви пластмаси са широко използвани при направата на крилата, секциите на фюзелажа. А380 е първият самолет в света, чийто центроплан е направен от въглеродни нишки. Също така е първият, който има крило с гладки контури на напречното сечение.

Спрямо конкурента си B747-400, А380 разполага с 50% по-ниско ниво на шум, 50% по-голяма площ и обем на кабината, по-големи прозорци, по-големи багажни отделения за ръчен багаж.

Прототипът е представен преди 17 години, а първия си изпитателен полет самолета прави на 27 април 2005 г. Първия граждански полет е осъществен близо 2 години по-късно на 25 октомври 2007 от Сингапур до Сидни.

Размерите на самолета са наистина огромни. Airbus A380 има дължина от 72.72 метра, размах на крилете от 79.75 метра и височина от 24.09 метра. Без гориво и пътници теглото е от 277 145 килограма, а в натоварено състояние - близо два пъти повече.

Самолетът има обхват от 15 700 км и предлага места за 525 души, разположени на два етажа (палуби). За задвижването отговарят 4 реактивни двигателя, дело на Rolls-Royce. Скоростта на летене е 900 км/ч.

Най-големият пътнически самолет има само двама пилоти. За лесното пилотиране помага авиониката, която черпи част от технологиите си от изтребителите F-22 Raptor, F-35 Lightning II и Rafale.

На 16 октомври 2016, след дълга подготовка, българският пилот Марио Бакалов и неговият екипаж кацат с А380 в София на демонстрационен полет, придружени от 3 самолета МиГ 29 на ВВС. Хиляди се събират на и около летище София, за да наблюдават кацането и три часа по-късно излитането на самолета гигант.

На 14 февруари 2019 г. Airbus обявява, че спира производството на А380 поради лиса на продажби. До сега са построени общо 254 бройки от самолета, като 3 от тях са тестови.

Най-големият клиент е националният авиопревозвач на Обединените арабски емирства, Emirates, който поръчва 112 бройки от самолета. Air France и Lufthansa вече са пенсионирали своите бройки от самолета, който спря да лети след пандемията от Ковид-19.

Икономическите специалисти отбелязват, че макара Airbus A380 да е една брилянта машина в технологично отношение, то тя не носи необходимите печалби на своите инвеститори, включително и на Airbus.