P-51 Mustang е един от най-емблематичните изтребители през Втората световна война. Макар да остава сравнително неизвестен в източните части на Европа, самолетът е регистрирал близо 5000 поразени цели, а от него са произведени над 15 000 бройки. Военните експерти смятат, че именно P-51 Mustang превръща САЩ в авиационна суперсила. Какво знаем за изтребителят?

Предистория

През 1940 година Вашингтон все още страни настрана от големия конфликт оформил се в Европа. Въпреки това американците са посетени от важна делегация от Лондон. Желанието на Великобритания е да купува американско оръжие и по-специално самолети. Оказва се обаче, че изтребителите на САЩ не отговарят на съвременните изисквания и са технологично изостанали. Виждайки "добра бизнес възможност" Вашингтон решава да създаде един от най-модерните самолети правени някога.

Създаден от немец

Роденият в Германия конструктор Едгар Шмюд има интерес към създаването на двигатели и машини още от малък. По време на Първата световна война той води напредничави изследвания и прави важни за авиацията патенти. Берлин обаче губи войната, а последвалият икономически хаос превръща Шмюд в имигрант. САЩ бързо дава гражданство на талантливия инженер и той започва работа в North American Aviation, където прави някой от най-добрите витлови самолети на САЩ. Той е и един от бащите на реактивната авиация на Вашингтон.

P-51 Mustang излиза на сцената

North American Aviation и Едгар Шмюд решават да отговорят на исканията на епохата и да конструират модерен за времето си изтребител. Немският произход помага за изучаването на царят на небето през 1940 година - немският изтребител Messerschmitt Bf 109. Американците обаче не копират германския самолет, а заимстват важни принципи.

P-51 Mustang се превръща в един от първите самолети, преминали задълбочени тестове за аеродинамичност. Математиката също играла голяма роля при проектирането. Крайният резултат бил, че P-51 Mustang имал едни от най-гладките и обтекаеми форми, създавани до тогава.

Вижте как изглежда P-51 Mustang >> >> >>

Основен акцент бил поставен върху скоростта, маневреността и възможността за водене на бой на големи височини. Първият полет на P-51 Mustang е осъществен няколко месеца след началото на проекта, а изтребителят отговаря на очакванията. North American Aviation получава зелена светлина за масово производство, а първият купувач на самолета не е Вашингтон, а Лондон.

Година по-късно САЩ влизат във Втората световна война, а Едгар Шмюд допълнително модифицира самолета си. P-51D се превръща в най-масовата версия на "Мустанга". Тя се задвижва от един 12-цилиндров двигател с течно охлаждане и мощност от 1 490 к.с. Максималната скорост е цели 708 км/ч, а скоростта с минимален разход на гориво е 583 км/ч. Самолетът може да достигне до 12 000 метра надморска височина, а максималният му обсег е 2 656 км.

Въоръжението му включва 12.7-милиметрова картечница със запас от 1 840 патрона. P-51 Mustang може да носи още две 500-килограмови бомби и дори ракети.

Тези характеристики превръщат американския "Мустанг" във владетеля на въздушното пространство над Европа. Той съпровожда всички американски бомбардировачи при мисии над Германия. За годините си на активна употреба бележи близо 5000 въздушни победи, което е впечатляващ резултат.

След Втората световна война

Без преувеличение може да се твърди, че P-51 Mustang играе ключова роля в победата на САЩ през Втората световна война. След нея обаче той продължава да бъде активно употребяван в Корейската война. Вашингтон пенсионирал витловия изтребител чак в края на 60-те години на миналия век, но много от купувачите му го експлоатирали до средата на 80-те години на ХХ век.

След като излязъл в пенсия P-51 Mustang се превърнал в един от любимите самолети за управление в цивилния сектор. Едноместният аероплан можел да се закупи от всеки ентусиаст, имащ лиценз и необходимите пари. И докато преди десетилетия P-51 Mustang можел да се намери сравнително евтино, днес един работещ и реставриран екземпляр струва почти 1 милион долара. Феновете обаче още летят на "Мустанга".

През 2013 година е поставен рекорд за височина - достигнати са 12 975 метра надморска височина. Фактът, че самолетът може да се движи със 700 км/ч също играе роля в популярността му сред цивилните пилоти. Близо 80 години след рождението си, във въздуха все още летят над 200 бройки от култовия P-51 Mustang.