Румъния обяви, че връща своите изтребители МиГ-21 LanceR в небето, след като заяви, че останалите й летящи бройки ще бъдат завинаги заземени на 15 април 2022 г.

Вижте как изглежда МиГ-21 >> >> >>

Тогава Румъния заяви, че ще се съсредоточи върху ускоряването на прехода си към F-16AM/BM и че тези самолети и техните екипажи могат да поемат ролята на LanceR, включително осигуряване на въздушни патрули и ПВО мисии. Този план вече е официално отхвърлен, като дълбоко модернизираните МиГ-21 ще служат поне още една година.

Румъния има 27 летящи МиГ-21. Северната ни съседка има и 17 бройки F-16AM/BM преди това закупени "на старо" от Португалия, а други 32 все още се очаква да бъдат доставени от норвежки складове. Оказа се обаче че процесът ще се забави.

МиГ-21 продължават да са на въоръжение в редица страни, близо 60 години след създаването си. Някои, като Виетнам, планират да превърнат своите бройки в дронове.

МиГ-21 е създаден като ефективен самолет за постигане на превъзходство във въздуха, но в същото време може да носи ограничено количество бомби и ракети за унищожение на наземни цели. В публикацията, цитирана от "Российская газета", се отбелязва, че от 1959 до 1985 г. СССР е произвел 10 645 такива изтребителя. Правят ги и в Индия и Чехословакия и дори Китай създава собствено копие на самолета. По време на Студената война САЩ успяват да се сдобият с няколко варианта на МиГ-21, за които американските пилоти се изказват ласкаво.

Максималната скорост на съветският самолет е 2 175 км/ч, а въоръжението включва двулицово оръжие с 250 снаряда, ракети въздух-въздух и 2 бомби с общо тегло до 1000 кг.

В материала се посочва, че съвременните изтребители не летят много по-бързо и не са особено по-маневрени от МиГ-21. И макар да носят повече боеприпаси и да разполагат с по-съвършено оборудване, много военно-въздушни сили се отнасят към тях като към скъп лукс. Често те се нуждаят просто от "евтин, бърз, лесен за обслужване самолет, който да може да патрулира въздушното пространство и понякога да хвърля по няколко бомби". А МиГ-21 напълно отговаря на тези изисквания.

Днес този самолет е на въоръжение в 18 държави, включително Румъния и Хърватия, които са членки на НАТО. А Китай, Русия и Украйна работят по техническото обслужване и обновяване на изтребителите. Между другото, появата на 3D-печата може да улесни и опрости обслужването им. Малко от МиГ-21, които са на въоръжение в момента, приличат на тези, произведени през 1959 година. Те са много по-сложни и разполагат с високоточно оръжие, съвременна електроника и радари.

Според специализираното военно издание The National Interest има шанс МиГ-21 да остане в строя 100 години и изразява увереност, че е твърде вероятно той да отбележи 70-годишнината си във ВВС.