Създателят на WhatsApp: Изтривайте профилите си във Facebook
0
1060
/КРОСС/ Създателят на “WhatsApp“ Брайън Ектън призова всички потребители на Facebook да изтрият профилите си в социалната мрежа.
“Крайно време е! Изтривайте Facebook“, написа Ектън в профила си в Twitter.
През 2014 г. Facebook закупи WhatsApp за 19 млрд. долара и по този начин напълно монополизира пазара. Днес WhatsApp е най-разпространеното мобилно приложение за размяна на съобщения, снимки и видеа с над 1.5 млрд. потребители. След като напусна WhatsApp миналата есен, Ектън създаде “Сигнал фоундейшън“, която има за цел да гарантира сигурността в глобалната комуникация.
Това е поредният удар срещу най-мощната социална мрежа в света, след като стана ясно, че британската компания “Cambridge Analytica“ е събрала личните данни на над 50 млн. потребители и е разработила алгоритъм за анализ на политическите предпочитания на избирателите.
Според представители на социалната мрежа през 2015 г. професорът по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган, с помощта на създадено от него приложение за Facebook, е предал на «Cambridge Analytica“ масивен обем лични данни на потребители.
“Cambridge Analytica“ се е намесвала в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в интернет, разкри британският ТВ канал Channel 4 в свое разследване. Журналист се срещнал със сътрудници на “Cambridge Analytica“ под прикритие като клиент, който иска да повлияе на изборите в Шри Ланка. Той снимал тайно срещите в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г.
По време на срещите ръководителят на компанията Александър Никс разказвал, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.
«Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя, например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“, разказва Никс.
Той добавил, че в някои случаи компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки. На срещите, наред със самия Никс, са участвали експертът по данни Алекс Тайлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. Скандалът срина доверието на инвеститорите. Състоянието на Марк Зукърбърг за броени часове намаля с над 6 млрд. долара. Стойността на акциите се стопи с почти 7%.
Бившият най-близък партньор на Марк Зукърбърг - Роджър Макнъми, предупреди, че Facebook е изправен пред най-голямата си криза - криза на доверието и тя може да срине тотално компанията.