Интернет потребителите в България са около 38 процента от пълнолетното население, или приблизително 2 429 000 души, сочат данни на социологическата агенция от януари т.г., когато за последен път “Алфа рисърч“ е измерила ползването на световната мрежа у нас. През последните години нарастването е приблизително с една четвърт до една трета на година, съобщи БТА. Основните нови потребители са жители на столицата и големите градове, по-младите - между 18 и 40-годишните, предимно служители на изпълнителски позиции със средни към високи доходи. Най-бързо се увеличават ползващите мрежата сред учениците, служители и упражняващи свободни професии, а също така при хората на по-високи позиции в служебната йерархия, съответно с високи доходи. Интернет потребителите са предимно работещи хора - 80 на сто от тях са заети. 69 на сто от младежите на възраст 18-30 г. и 60 процента от живеещите в София ползват глобалната мрежа. Висшистите също са сред основните потребители на интернет - 77 на сто от тях влизат в мрежата. Като най-активни потребители на мрежата се открояват все още учащите - 90 на сто от тях ползват Интернет при средно за страната 38 процента. Много от хората, които заемат средни и висши ръководни длъжности също редовно влизат в мрежата - съответно 81 на сто и 74 на сто. Повечето от интернет потребителите - 62 процента, ползват интернет всеки ден. Най-активни са младите жители на столицата между 18 и 30 г., служители на управленски позиции, частни собственици и заемащи свободни професии, съответно с високи лични доходи - над 750 лв. Достъпът до интернет се осъществява основно от вкъщи - 75 на сто, и от работното място - 38 процента. Не толкова редовни посетители на Интернет са жителите на по-малките градове, хората над 40 години, слабо образованите и тези с по-малки доходи. Хората използват мрежата предимно да проверят електронната си поща - 83.3 на сто, за специализирана информация - 83.1 на сто, или сърфират за удоволствие, без определена цел - 71.7 процента от онлайн потребителите. Интернет се ползва и за “чат“, четене на печатни издания онлайн, слушане на музика, както и за теглене на файлове. Българите все още слабо използват мрежата за различни видове онлайн покупки, включително за резервации на самолетни билети, почивки и разплащания. Учениците и другите по-млади потребители използват мрежата основно за теглене на музика, филми, видео клипове, игри и слушане на музика онлайн, чат, сърфиране за удоволствие, а също така и за обучение и търсене на конкретна информация. Освен това, те са по-отворени и към пазаруването на стоки през Интернет. Служителите на ръководни длъжности, упражняващите свободни професии, представители на възрастовата група от 31 до 60 г., предимно посещават страниците на печатни издания, търсят онлайн новини или специализирана информация, но понякога сърфират и за удоволствие. Именно те - и по-специално 30-50 годишните - са най-активните потребители на услуги като онлайн банкиране и онлайн разплащания, резервация на билети и пазаруването на стоки през интернет, коментират социолозите от “Алфа рисърч“.