За първи път наблюдаваха формирането на планета | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

За първи път наблюдаваха формирането на планета

Международен екип астрономи от Южната европейска обсерватория за пръв път наблюдава на живо с помощта на телескопа VLT (Very Large Telescope) в Чили формирането на планета, съобщи Франс прес, цитирана от БТА.

Според учените от Южната европейска обсерватория небесното тяло се заражда от гъсти слоеве газове и прах, които оформят нещо като диск. Той обгръща младата звезда HD 10546, която се намира в галактиката на Млечния път на разстояние 335 светлинни години от Земята.

Оформящата се планета, по мнението на специалистите, наподобява газовия гигант Юпитер от Слънчевата система.

"Досега изучаването на зараждащи се планети ставаше единствено чрез компютърни симулации, припомни Саша Канц от университета в Цюрих. Ако нашето откритие наистина е свързано с формирането на нова планета, това ще позволи на научната общност за пръв път да проследи този процес в реално време още от самото му зараждане".

Според европейските астрономи наблюдаваният феномен потвърждава теорията, според която планетите гиганти трупат маса, като улавят газовете и праха, останали след формирането на нова звезда. Учените са открили планетата, като свързали камера към мощния телескоп на Южната европейска обсерватория в чилийската пустиня Атакама.