Няма доказателства за живот на Марс, твърди учен | IT.dir.bg

БГНЕС

Няма доказателства за живот на Марс, твърди учен

Новите данни на марсохода "Кюриосити" не свидетелстват за живот на Червената планета в миналото, а пряко доказателство за него може да бъде единствено откриването на сложни органични молекули.

Това е мнението на руския специалист Игор Митрофанов от Института за космически изследвания към Руската академия на науките, цитиран от ИТАР-ТАСС и БТА.

"Най-напред искам да подчертая, че следи от живот на Марс не бяха открити при последните проби, заяви експертът. Анализът на веществата на марсохода свидетелства за това, че на Червената планета, в отминали епохи, са съществували благоприятни условия за съществуване на примитивен живот." По-рано на Марс е имало топла атмосфера, текли са реки, имало е езера. "В далечното минало и на Земята е съществувала "зеленчукова градина", в която е възникнал животът. А сега, благодарение на "Кюриосити", беше установено, че и на марсианската "зеленчукова градина" е съществувала благоприятна среда за появата на живот", поясни Митрофанов.

По оценка на учения възрастта на тази среда е около 4 милиарда години. По онова време Червената планета много е приличала на ранната Земя.

Но условията на Марс след това силно са се променили, вследствие на природна катастрофа. По всяка вероятност тази планета се е сблъскала с голям астероид. При този удар Марс загубил всичко - силното си магнитно поле, дебелия слой атмосфера. Заради катастрофата започнали много по-резки денонощни и сезонни вариации на температурата. Планетата станала студена и суха.

Руският учен се съмнява, че на съвременния Марс може да съществува някакъв живот. "Но тази възможност все пак не трябва да се изключва напълно", добави Митрофанов. Той припомни, че следи от вода на Червената планета са били откривани и преди мисията на "Кюриосити".

"За да бъдем сигурни, че съществува или е съществувал живот на Марс, трябва да открием сложни органични молекули, които биха могли да възникнат в примитивен организъм. Но засега няма открити следи от тях", каза в заключение Митрофанов.

След анализ на пробата, взета от скала от марсохода "Кюриосити" миналия месец, НАСА съобщи, че примитивни форми на живот биха могли да съществуват на планетата Марс. Специалистите заявиха, че марсианската скала съдържа глинести минерали, които се формират във водна среда - в такава среда, която може да бъде благоприятна за съществуването на микроскопични организми.

13 248 БГНЕС