Нова надежда за подходяща за живот вода на Марс | IT.dir.bg

БГНЕС

Нова надежда за подходяща за живот вода на Марс

Учени откриха на дъното на канадска мина джобове с вода на най-малко 1,5 милиарда години, която може да съдържа праисторически микроби, чиито наследници още са живи. Находката подхранва надежди подходяща за живот вода да е запазена под повърхността на Марс.

Водата е открита на 2,4 км дълбочина в мината Тиминс в Онтарио от британски и канадски учени, съобщи АФП, цитирана от БТА. Тя е останала изолирана от света от предкамбрия. Анализът й разкри, че в нея има много разтворени газове като водород, метан и различни изотопи на хелий, неон, аргон, ксенон. Всички те имат потенциал да осигуряват необходимата енергия на микробите, макар и да са стояли без слънчева светлина милиарди години.

Сравнявайки съдържанието на някои изотопи на ксенона във водата с това на праисторическата атмосфера, учените мислят, че водата може да е затворена под земята най-малко 1,5 милиарда години. Други признаци насочват, че тя може да е и на 2,7 милиарда години.

И преди е откривана толкова древна вода, но само като малки мехурчета в скали, където не може да съществува форма на живот. Характеристиките на канадската находка са сходни на тези на вода, открита в Южна Африка на дълбочина 2,8 км, която е много по-млада, но в нея има микробен живот.

7 219 БГНЕС