Нов анализ на международен екип от изследователи откри, че динозаврите са щели да изчезнат дори и астероид да не бе ударил Земята преди 66 милиона години.

Проучването маркира промените в нивата на живак и сяра в атмосферата. Оказва се, че вулканичната активност на планетата ни е била изключително силна и е щяла да предизвика глобални климатични промени. Ударът на астероид само ускорява процеса.

През 1991 г. учените отхвърлят вулканичната активност, като катализатор за гибелта на динозаврите. Новите данни обаче оборват твърдението.

"Нашите данни предполагат, че вулканичното дегазиране на сяра от такава дейност може да е причинило повтарящи се краткотрайни глобални спадове на температурата", пишат в статията си геологът от университета в Осло Сара Калегаро и колеги.

Екипът изследва скали от Деканските капани - един от най-големите вулканични обекти - в днешна Западна Индия. Те приложиха нова техника, която разработиха за измерване на концентрациите на сяра.

Моделите предполагат, че продължителните серни емисии от капаните на Декан са достатъчни, за да променят значително глобалния климат. Само този вулканичен регион е освободил зашеметяващите един милион кубически километра разтопена скала.

Нещо повече, образуването на силно концентрирана лава, съдържаща сяра в рамките на региона, съвпада с глобалното охлаждане по времето на периода Креда.

В резултат на това глобалните температури са щели да паднат с 10°C дори и преди астероидът, ударил днешно Мексико, да ускори промените.

"Нашето изследване показва, че климатичните условия почти със сигурност са били нестабилни, с повтарящи се вулканични зими, които може да са продължили десетилетия, преди изчезването на динозаврите", обяснява геохимикът от университета Макгил Дон Бейкър.

"Тази нестабилност би затруднила живота на всички растения и животни и би подготвила сцената за изчезването на динозаврите."

"Вулканизмът на Деканските капани постави началото на глобална биотична криза, многократно влошавайки условията на околната среда, като налагаше повтарящи се кратки вулканични зими", заключава екипът.

Изследването им е публикувано в Science Advances.