Коя е най-близката черна дупка до Земята | IT.dir.bg

Коя е най-близката черна дупка до Земята 5
Снимка: Shutterstock

Коя е най-близката черна дупка до Земята

Тя се намира "само" на 3457 светлинни години

В съзвездието Еднорог се намира един от най-любопитните обекти, откривани някога от човечеството. Първоначалните наблюдения показвали, че на 3457 светлинни години от нас се намира бледа звезда, която била квалифицирана като оранжево джудже. Тя била по-малка от Слънцето, но по-голяма и топла от червените джуджета.

През 1917 година обаче се случило изригване на рентгеновите лъчи, идващи от звездата. През 1975 година изригването се повторило.

По-съвременната техника и нови методи за изследване позволили на учените да установят, че откритото по-рано оранжево джудже обикаля около много по-масивен, но невидим обект. Той бил с изключително малки размери, но именно този мистериозен обект бил източникът на рентгеновите изригвания.

Учените установили, че това е черна дупка, която получила наименованието A0620-00. Според астрономите радиусът на черната дупка е около 10 километра, а учените заявяват, че всеки обект във Вселената може да се превърне в черна дупка, ако масата му бъде компресирана достатъчно.

Земята би се превърнала в черна дупка, ако радиусът й от сегашните 6371 километра, колапсира до точно 8,7 милиметра.

Черната дупка изсмуква маса от обикалящото около нея оранжево джудже, създавайки ярко светещ акреционен диск.

Всъщност влиянието на черната дупка е толкова силно, че цялата форма на звездата е станала елипсовидна и разтегната, заради което нейната яркост на небето варира в зависимост от разположението й спрямо Земята.

Масата на оранжевото джудже е около 40%-45% от тази на Слънцето, а масата на черната дупка е над 6 пъти по-голяма от масата на нашата звезда.

На 15 юни тази година към A0620-00 бе излъчена радиоемисия, съдържаща трудовете на Стивън Хокинг за черните дупки. Сигналът ще достигне A0620-00 след 3457 години - през 5475 година по сегашното летоброене. Това ще бъде първият човешки сигнал влязъл в контакт с черна дупка.

Коя е най-близката черна дупка до Земята 5