Тунели на Луната са подходящи за човешка база | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Тунели на Луната са подходящи за човешка база

Естествени тунели, познати като тунели от лава, биха могли да подслонят постоянна човешка база на Луната, твърдят учени.

Подземните вулканични структури отдавна се обмислят като възможно място за човешко селище. Сега, учени са изследвали стабилността на тези формирования и са установили, че тунели с широчина от един и повече километра са достатъчно стабилни и биха осигурили защита срещу неблагоприятната за човека лунна среда, предаде Би Би Си, цитирана от "Фокус".

За разлика от Земята, спътникът ѝ няма плътна атмосфера и магнитно поле, които да го защитават срещу космическата радиация. Липсата на атмосферен буфер означава още, че лунната повърхност по-често понася удари на метеорити, а температурните амплитуди са екстремни.

Температурата на повърхността на спътника може да варира с няколкостотин градуса по Целзий в рамките на един лунен ден. Тунелите от лава обаче биха могли да предпазят евентуална човешка база.

Предполага се, че тунелите от лава на Луната са по-големи от тези, открити на Земята, тъй като гравитацията е по-малка.

Никой досега не е открил със сигурност такива структури на Луната, но наблюдения на космически апарати показват пещерни отвори, които биха могли да са входове към тунели от лава.

Използвайки налични данни за естествения ни сателит и компютърно моделиране, учени от Университета Пърдю са изчислили стабилността на тунели с различна широчина, форма и плътност. Изследователите са установили, че тунелите с широчина един и повече километра ще останат стабилни под лунната повърхност.