Учени идентифицират растение, което може да расте на Марс | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Учени идентифицират растение, което може да расте на Марс

Syntrichia caninervis може да помогне за трансформирането на враждебната среда на Червената планета

Учени в Китай твърдят, че са открили вид пустинен мъх, който вирее в различни условия - от Антарктида до пустинята Мохаве. Според тях, той може да оцелее на повърхността на Марс, без да бъде защитен в оранжерия.

Както The Guardian съобщава, мъхът - наречен Syntrichia caninervis - може да помогне за трансформирането на враждебната среда на Червената планета, където скалистата повърхност изпитва смразяващи средни температури от минус 80 градуса по Фаренхайт, а атмосферата е не само 100 пъти по-малко плътна от земната, но и съставен от 95 процента въглероден диоксид и по-малко от един процент кислород.

"Уникалните прозрения, получени в нашето проучване, полагат основата за колонизиране на космоса с помощта на естествено подбрани растения, адаптирани към екстремни стресови условия", пишат изследователите в статията си, публикувана в списание The Innovation.

Отглеждането на земни растения на Марс може да ни помогне да направим безплодната му повърхност поне малко по-обитаема.

"Култивирането на сухоземни растения е важна част от всяка дългосрочна космическа мисия, тъй като растенията ефективно превръщат въглеродния диоксид и водата в кислород и въглехидрати - по същество въздуха и храната, от които хората се нуждаят, за да оцелеят", каза експертът по мъховете от Университета на Флорида Стюарт Макданиел пред The ​​Guardian . "Пустинният мъх не е годен за консумация, но може да осигури други важни услуги в космоса."

За своята статия китайските изследователи симулираха крайностите на марсианската среда, откривайки, че пустинният мъх по чудо оцелява пет години при температури от минус 112 градуса по Фаренхайт. Той дори може да се върне към живот, след като е бил почти напълно дехидратиран.

Освен това беше удивително устойчив на облъчване от радиация и всъщност растеше под определени дози гама лъчи.

"Гледайки към бъдещето, ние очакваме, че този обещаващ мъх може да бъде донесен на Марс или Луната, за да се тества допълнително възможността за колонизация на растения и растеж в космоса", заключават изследователите в своята статия.

"Тези експерименти представляват важна първа стъпка, но те не показват, че мъхът може да бъде значителен източник на кислород при марсиански условия, нито показват, че пустинният мъх може да се възпроизвежда и разпространява в марсианския контекст", каза Макданиел пред The ​​Guardian.