50 г. от първия полет на свръхзвуковия самолет "Конкорд" | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Снимка: Shutterstock

50 г. от първия полет на свръхзвуковия самолет "Конкорд"

Рожба на споразумение между Лондон и Париж от 1962 г., проектът попада отначало на силни турбуленции

| Редактор: Десислава Димитрова 45 3280

Свръхзвуковият самолет "Конкорд" направи първия си полет преди 50 години. Той излетя от летището в Тулуза, в югозападната част на Франция на 2 март 1969 година, с командир пилотът изпитател Андре Тюрка. Събитието е отразено от голяма група журналисти и проследено от многобройни любопитни зрители, възхищаващи се на "голямата бяла птица", информира Франс прес.

От два дни журналисти се бяха събрали на летище "Бланяк", потънало в мъгла, и очакваха край пистата този първи полет, припомня пък АФП, цитирана от БТА.

В 15:30 часа, показван пряко по телевизията, бялата машина с елегантен силует започва да набира скорост по пистата и излита. "Конкорд най-сетне полита!", коментира за Би Би Си Реймънд Бакстър, който трудно сдържа вълнението си. Франс прес разпространява "мълния": "Конкорд" излетя!".

Този ден е очакван с нетърпение след официалното представяне на тази футуристична машина на 11 декември 1967 година.

По времето, когато американските мисии "Аполо" преодоляват един след друг жалоните на пътя към Луната, изграждането на европейски граждански самолет, който може да се движи със скорост, превишаваща два пъти скоростта на звука, е повод за гордост и от двете страни на Ламанша.

Рожба на споразумение между Лондон и Париж от ноември 1962 година, проектът за свръхзвуков самолет попада още от самото начало на силни турбуленции.

Двете партниращи се компании "Бритиш еъркрафт" (British Aircraft), днешната "БАЕ систъмс" (BAE Systems) и "Сюд-авиасион", която е предшественичка на "Еърбъс" (Airbus), имат разногласия по характеристиките на самолета: дали да бъде за далечни трансатлантически полети, както настоява Бритиш еъркрафт, или за средни разстояния по подобие на прословутите френски Каравели.

Името също е източник на спорове: дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски, макар че думата и на двата езика означава "разбирателство". През 1967 година британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва "Конкорд" (Concorde) - за разлика от английското (Concord), при което не се произнася последната буква "д".

Години по-късно, на 10 април 2003 година, британският национален превозвач "Бритиш еъруейз" (British Airways) и френският "Ер Франс" (Air France) правят едновременно съобщение, че спират полетите на Конкорд по-късно през годината. Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 година, при която загиват 113 души край Париж, както и след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 година. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.

Дори след спирането на Конкорд преди 15 години, все още има експерти, които вярват, че самолетът може отново да полети към 2020 година.

50 г. от първия полет на свръхзвуковия самолет "Конкорд"

50 г. от първия полет на свръхзвуковия самолет "Конкорд"

Рожба на споразумение между Лондон и Париж от 1962 г., проектът попада отначало на силни турбуленции

| Редактор : Десислава Димитрова 45 3280 Снимка: Shutterstock

Свръхзвуковият самолет "Конкорд" направи първия си полет преди 50 години. Той излетя от летището в Тулуза, в югозападната част на Франция на 2 март 1969 година, с командир пилотът изпитател Андре Тюрка. Събитието е отразено от голяма група журналисти и проследено от многобройни любопитни зрители, възхищаващи се на "голямата бяла птица", информира Франс прес.

От два дни журналисти се бяха събрали на летище "Бланяк", потънало в мъгла, и очакваха край пистата този първи полет, припомня пък АФП, цитирана от БТА.

В 15:30 часа, показван пряко по телевизията, бялата машина с елегантен силует започва да набира скорост по пистата и излита. "Конкорд най-сетне полита!", коментира за Би Би Си Реймънд Бакстър, който трудно сдържа вълнението си. Франс прес разпространява "мълния": "Конкорд" излетя!".

Този ден е очакван с нетърпение след официалното представяне на тази футуристична машина на 11 декември 1967 година.

По времето, когато американските мисии "Аполо" преодоляват един след друг жалоните на пътя към Луната, изграждането на европейски граждански самолет, който може да се движи със скорост, превишаваща два пъти скоростта на звука, е повод за гордост и от двете страни на Ламанша.

Рожба на споразумение между Лондон и Париж от ноември 1962 година, проектът за свръхзвуков самолет попада още от самото начало на силни турбуленции.

Двете партниращи се компании "Бритиш еъркрафт" (British Aircraft), днешната "БАЕ систъмс" (BAE Systems) и "Сюд-авиасион", която е предшественичка на "Еърбъс" (Airbus), имат разногласия по характеристиките на самолета: дали да бъде за далечни трансатлантически полети, както настоява Бритиш еъркрафт, или за средни разстояния по подобие на прословутите френски Каравели.

Името също е източник на спорове: дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски, макар че думата и на двата езика означава "разбирателство". През 1967 година британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва "Конкорд" (Concorde) - за разлика от английското (Concord), при което не се произнася последната буква "д".

Години по-късно, на 10 април 2003 година, британският национален превозвач "Бритиш еъруейз" (British Airways) и френският "Ер Франс" (Air France) правят едновременно съобщение, че спират полетите на Конкорд по-късно през годината. Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 година, при която загиват 113 души край Париж, както и след атаките срещу Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 година. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.

Дори след спирането на Конкорд преди 15 години, все още има експерти, които вярват, че самолетът може отново да полети към 2020 година.