Ледоразбивачът "Арктика" - първият кораб достигнал Северния полюс | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Ледоразбивачът "Арктика" - първият кораб достигнал Северния полюс 13
Снимка: iStock by Getty Images

Ледоразбивачът "Арктика" - първият кораб достигнал Северния полюс

Призивите да бъде превърнат в музей се оказват безрезултатни и през 2018 година корабът се отправя на финалното си пътуване

| Редактор: Стоян Гогов 36 20459

На 17 август 1977 г. съветският ледоразбивач "Арктика" влиза в историята като първия кораб, достигнал Северния полюс.

В началото на 70-те години на миналия век СССР решава да създаде мащабни ядрени ледоразбивачи. Те трябва да могат да извършват мисии във вечно замръзналите ледове на Северния ледовит океан и да се ползват за проправяне на търговски пътища.

Първият кораб по проекта е пуснат по вода през 1975 година и е наречен "Арктика". Той дава името на класа, към който принадлежат общо 6 кораба. Към днешно време Русия продължава да използва два от тях, като те са построени след разпада на СССР. Това са ледоразбивачите "Ямал" и "50 години Победа".

Вижте как изглеждат ледоразбивачите от клас "Арктика" >> >> >>

"Арктика" е двукорпусен ледоразбивач. Външният корпус е с дебелина 48 милиметра, като след това следва празно пространство и втори метален слой с дебелина 25 милиметра. Пространството между двата корпуса се използва за воден баласт. Най-здравата точка е носът, който е от лята стомана и с дебелина 500 милиметра. Носът е с форма на лък, което помага за по-ефективното разбиване на леда.

Ледоразбивачът е дълъг 147 метра, а палубата е широка 30 метра. Максималната височина на кораба е 55 метра, а водоизместимостта му е 23 000 тона.

Корабът може да пробие лед с дебелина от 2,8 метра. Допълнителна система доставя струи от топла въздушна пара на 9 метра под повърхността на водата, което също помага за разпадането на леда.

Ледоразбивачът е разделен от осем прегради, осигуряващи девет водонепроницаеми отделения. Той е оборудван с площадка за хеликоптер и хангар в задната си част. Вертолетите Ми-2 и Ка-27 могат да кацат на кораба и да извършват разузнавателни мисии от него.

За задвижването отговарят два ядрени реактора OK-900A, като всеки един от тях има мощност 171 MW. Максималната скорост е 18 възела или 33 м/ч.

В открития океан кораба може да издържи 7,5 месеца, а екипажът се състои от 189 души.

Историята на ледоразбивача "Арктика" е доста любопитна, защото е свързана с една от успешните работнически стачки в СССР.

През 1982 година корабът е преименуван на "Леонид Брежнев", но името не се харесва на екипажа. Той отказва да отговаря на радио съобщения, освен ако корабът не е посочен като "Арктика". В рамките на една седмица след стачката името е обратно променено на "Арктика".

По план корабът има живот от 25 години, но със сравнително евтини ремонти и поддръжка срокът на употреба е удължен с още 8 години.

След 33 години надеждно ледоразбиване, "Арктика" е не само първият надводен кораб, достигнал Северния полюс, но и първият цивилен кораб, който прекарва повече от година в открито море, без да влезе в пристанище. Корабът е официално пенсиониран през октомври 2008 г. През декември 2018 г. корабът е изтеглен от Мурманск до водите на завод "Нерпа" за по-нататъшна утилизация. Призивите да бъде превърнат в музей се оказват безрезултатни.

Ледоразбивачът "Арктика" - първият кораб достигнал Северния полюс 13

Ледоразбивачът "Арктика" - първият кораб достигнал Северния полюс

Призивите да бъде превърнат в музей се оказват безрезултатни и през 2018 година корабът се отправя на финалното си пътуване

| Редактор : Стоян Гогов 36 20459 Снимка: iStock by Getty Images

На 17 август 1977 г. съветският ледоразбивач "Арктика" влиза в историята като първия кораб, достигнал Северния полюс.

В началото на 70-те години на миналия век СССР решава да създаде мащабни ядрени ледоразбивачи. Те трябва да могат да извършват мисии във вечно замръзналите ледове на Северния ледовит океан и да се ползват за проправяне на търговски пътища.

Първият кораб по проекта е пуснат по вода през 1975 година и е наречен "Арктика". Той дава името на класа, към който принадлежат общо 6 кораба. Към днешно време Русия продължава да използва два от тях, като те са построени след разпада на СССР. Това са ледоразбивачите "Ямал" и "50 години Победа".

Вижте как изглеждат ледоразбивачите от клас "Арктика" >> >> >>

"Арктика" е двукорпусен ледоразбивач. Външният корпус е с дебелина 48 милиметра, като след това следва празно пространство и втори метален слой с дебелина 25 милиметра. Пространството между двата корпуса се използва за воден баласт. Най-здравата точка е носът, който е от лята стомана и с дебелина 500 милиметра. Носът е с форма на лък, което помага за по-ефективното разбиване на леда.

Ледоразбивачът е дълъг 147 метра, а палубата е широка 30 метра. Максималната височина на кораба е 55 метра, а водоизместимостта му е 23 000 тона.

Корабът може да пробие лед с дебелина от 2,8 метра. Допълнителна система доставя струи от топла въздушна пара на 9 метра под повърхността на водата, което също помага за разпадането на леда.

Ледоразбивачът е разделен от осем прегради, осигуряващи девет водонепроницаеми отделения. Той е оборудван с площадка за хеликоптер и хангар в задната си част. Вертолетите Ми-2 и Ка-27 могат да кацат на кораба и да извършват разузнавателни мисии от него.

За задвижването отговарят два ядрени реактора OK-900A, като всеки един от тях има мощност 171 MW. Максималната скорост е 18 възела или 33 м/ч.

В открития океан кораба може да издържи 7,5 месеца, а екипажът се състои от 189 души.

Историята на ледоразбивача "Арктика" е доста любопитна, защото е свързана с една от успешните работнически стачки в СССР.

През 1982 година корабът е преименуван на "Леонид Брежнев", но името не се харесва на екипажа. Той отказва да отговаря на радио съобщения, освен ако корабът не е посочен като "Арктика". В рамките на една седмица след стачката името е обратно променено на "Арктика".

По план корабът има живот от 25 години, но със сравнително евтини ремонти и поддръжка срокът на употреба е удължен с още 8 години.

След 33 години надеждно ледоразбиване, "Арктика" е не само първият надводен кораб, достигнал Северния полюс, но и първият цивилен кораб, който прекарва повече от година в открито море, без да влезе в пристанище. Корабът е официално пенсиониран през октомври 2008 г. През декември 2018 г. корабът е изтеглен от Мурманск до водите на завод "Нерпа" за по-нататъшна утилизация. Призивите да бъде превърнат в музей се оказват безрезултатни.