Децата за онлайн обучението: Какво им харесва и какво не? На ход сме ние, възрастните | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Децата за онлайн обучението: Какво им харесва и какво не? На ход сме ние, възрастните 4
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Децата за онлайн обучението: Какво им харесва и какво не? На ход сме ние, възрастните

"Прекъсне ли интернетът или връзката - считай, че си умрял ;)", шегуват се учениците, но сериозно споделят за технически проблеми, които пречат в учебните часове от вкъщи

| Редактор: Десислава Димитрова 5 9507

Дигитализацията на българското образование е кауза на Виваком повече от 5 години. Компанията развива редица инициативи в тази посока като платформите VIVA Cognita и VIVA History, а през 2018 г. заедно с партньори, медии и институции стартира най-голямата си инициатива -Образование 4.0. Тя цели да покаже как въвеждането на технологиите в учебния процес може да го направи по-ефективен, интересен и полезен за учениците, така че те да получават необходимите знания и умения, за да се реализират в живота и на пазара на труда, който ги очаква.

Съвместно с Виваком в поредица материали ви показваме добрите примери за дигитализация в образованието и ползите от него.

Като с всяко начинание, което прохожда, и при онлайн обучението все още има какво да се надгради, така че да заработи още по-ефективно. Това е и задачата на всички оттук-нататък - на учители,  ученици, на родители, на всички училища. Най-критични и искрени в препоръките си за проблемите, разбира се, са децата. Повечето от тях казват, че нещата трябва да се изпипат технически, за да вървят по-гладко, признават си, че така може да се преписва по-лесно и споделят, че им липсва живият контакт със съученици и дори с преподаватели. Затова Dir.bg направи анкета сред деца от 5, 6 и 7 клас от три столични училища. Вижте техните размисли по въпроса "Какво харесвате и какво не в дигиталното образование?".

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

5 клас, 20 ИОУ "Тодор Минков" 

Валерия: 

Онлайн обучението в началото не беше нищо особено. Ставаш, когато си поискаш, и отваряш компютъра, за да установиш, че точно трима учители са ти изпратили домашно. Докато един ден не получихме съобщение в "Школо", че занапред ще има виртуални класни стаи и в тях ще учим. Край! Повече няма да бъдем изхвърляни от срещата в Скайп. Тази мисъл беше приятна за всички желаещи да учат, но не и за тези, които и в момента мислят как да излъжат за домашното.

Първото влизане във виртуалната класна стая беше катастрофа, но много скоро се справихме със системата. За жалост, някои от учениците си позволяваха да изключват свои съученици от стаята или да заглушават микрофоните им. Проблеми имаха и тези, които ползват интернет връзка с по-ниска скорост. Въобще не беше розово, но преодоляхме трудностите и ето че след няколко дни идва краят на годината.

Без съмнение догодина ще ни бъде трудно да се върнем отново в училище. Всички шестици на измамниците ще се изпарят. Лъжата ще излезе наяве. Но със сигурност ще се радваме да се видим.

Смятам, че трябва да благодарим на нашите страхотни учители за търпението и волята им. Но ситуацията беше трудна не само за тях, а и за нас. Някои деца са без лаптопи или без интернет връзка. Те правят невъзможното, за да се подготвят върху уроците, на които не са присъствали.

Беше трудно за всички, но заедно успяхме да се справим. Надявам се другата учебна година да започнем в училище.

Албена:

Онлайн обучението, в което се включиха всички учители и почти всички ученици, има своите плюсове и минуси.

Плюсовете са:

- Не изпуснахме учебен материал

- Часовете започват по-късно, затова по-бодри влизаме във виртуалната класна стая.

Минусите са:

- Когато ни свършат часовете, сме доста уморени, защото сме работили около четири часа на компютър.

- Самоподготовката също изисква часове работа на компютър

- Липсва ни визуалният и физическият контакт с преподавателите и съучениците ни

- Не ни остава достатъчно време за упражнения на новите уроци

- Под предлог, че не им работят микрофоните, някои ученици не участват в часовете

Онлайн обучението е полезно в извънредни обстоятелства, но не може да замести традиционното обучение.

Николай:

За мен електронното обучение е успешно. През този период учех, без да се разсейвам и без да се притеснявам какво другите мислят за мен. Имах възможността да развия уменията си без стреса, който обикновено се нагнетява в училище.

Все пак приемам дистанционното обучение като временен вариант да бъда свързан с училището и съучениците ми. Добър начин е да си изчистя главата и да започна да развивам по-големи обороти при запомняне и самоподготовка.

Но това не означава, че онлайн обучението е идеално. Има много какво да се подобрява в него. Недостатъците са, че учениците лесно могат да преписват по време на тест; могат да се оправдаят, че нямат камера или микрофон, за да не отговорят; могат да "избягат" от час, като кажат, че интернет връзката им не е добра.

Искам да се върна в класната стая!

София:

Преди да преминем на дистанционно обучение, всички говорехме колко гадно е училището и как не ни се ходи в него. Но след като се наложи да учим онлайн, вече не мислим така.

Когато ходим на училище, се движим много повече, което е полезно. Но пък когато сме вкъщи, имаме възможност да се храним с домашно приготвена храна. Иначе в междучасията си купуваме от лавката сандвич или нещо пакетирано.

Един от големите минуси на дистанционното обучение е липсата на визуален контакт. Приятно е да се виждаме в училище, да разговаряме, да споделяме. Усещането не е същото, когато говориш с някого, без да го виждаш. Но пък един от плюсовете на онлайн обучението е, че вече знаем много неща за технологиите и занапред ще ни е по-лесно.

Колкото и недостатъци да има обикновеното училище, определено бих го избрала.

Михаела:

Дистанционното обучение не беше очаквано и може би затова в началото не бе прието добре от учениците. Но вече свикнахме и то се превърна в част от всекидневието ни. Това ми показва, че животът е непредвидим и може да се случи всичко.

Вероятно липсата на ред беше една от причините първоначално да не харесваме онлайн обучението. Получавахме домашни работи отвсякъде - в "Школо", Скайп и във виртуалната класна стая на Гугъл.

Когато учебният процес премина изцяло в "Школо", започнахме да получаваме домашните си точно и ясно; с всички преподаватели имахме редовно часове, които се провеждаха по предварително установена програма. Учителите свикнаха с това обучение, както и ние.

Сега учебният процес върви, както в училище, но през монитора. Започнахме да харесваме онлайн обучението, въпреки че ни липсва живият контакт. Приемаме недостатъците, защото по-ценно от здравето няма.

Важното е, че продължаваме да учим и стремежът към знания надделява пред това да бездействаме!

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

6 клас, 51 СУ "Елисавета Багряна"

Божидара:

Според мен не беше много лесен период от живота ни (особенно за учителите). Но въпреки всичко те успяха да се справят доста добре с това предизвикателство. Та сега това беше сериозната част. Започваме с малко по-забавната.

Всяка сутрин повечето хора от класа стават в 08:59 часа и естествено всички сме по пижами. Ставаме, сядаме пред компютъра и започваме да ядем. Когато вече се нахраним започваме да слушаме какво ни преподавате. Мисля, че всички учители сте наясно с този факт.

Даниела:

Дистанционното обучение ми харесва с това, че не бързам за училище. Не разнасям тежката раница от кабинет в кабинет. Имам повече време за самоподготовка. Напрежението е също по-малко. Но много ми липсват съучениците и ежедневните ни срещи. Повечето учители също ми липсват. Училищната обстановка не може да се сравни с домашната.

Стоян:

За мен дистанционно завършване на 6 клас ще бъде успешно. Харесва ми, защото имам повече време на разположение, имам възможност да си разпределям следващите дни. Лично мен не ме затруднява, а улеснява.

Но все още нямаме изградени навици да следим случващото се около нас. Нямаме достатъчна дисциплина в часове и понякога се губи ценно време за въвеждане на ред. Лично на мен ми липсва общуването с моите съученици и учители.

Кристина: 

Според мен завършването определено няма да е както обикновено. Ще е трудно... Може би, защото то е най-светлият празник за учениците и сега няма да е както винаги. 90% от случите в края на годината я има онази емоция - кой учебник е изгубен, кой има двойка по география и ще учи през лятото и бих казала, че точно тя е най - зареждаща откъм емоции.

Да, някой хора ги улесни онлайн обучението, да - по-удобно е, ако щете и за преписване, но не не е по- хубаво, отколкото в училище. Не може да замени онази лудост, нали се сещате, която ни кара да се смеем по цял ден заради новата прическа на Керан. Мен лично ме затруднява, че нямам контакт с хората в училище и определено ми е тъпо, че не мога да се виждам с ВСИЧКИ. И когато, госпожа Фратева каза, че ще трябва да си носим учебниците в училище, аз светнах от радост! За следващ такъв момент аз нямам предложения. ЕДИНСТВЕНОТО, което искам, е да няма такъв.

Биляна: 

Дистанционното обучение за мен върши работа само за два-три дни. Имам предвид, че когато стане по-дълго, аз лично аз не разбирам части от материала и не се справям по разказвателните предмети.Плюс за мене е започването ни от по-късен час и работата ни с Classroom.

Eлени:

Общо взето да завършиш електронно не е лесна работа. Все пак да учиш електронно им и своите предимствa:

- Винаги можеш да си помогнеш по време на изпитване

- Тестовете са много по-лесни, когато си вкъщи

- Не си толкова нервен или изморен

Естествено, има още безброй много причини човек да предпочита електронното пред истинското училище.

Ето обаче и малко проблеми на учениците по време на онлайн обучението:

- Камерата и микрофона

- Прекъсне ли интернетът или връзката - считай, че си умрял ;)

- Претоварване в системата - изхвърля те от разговора

Аз лично изпитвам затруднения в тестовете по време на дистанционното обучение. Учителите хем правят тестовете по сложни, хем с въпроси, които не можеш да намериш в учебника. Също така оценки се пишат по трудно.

Въпреки това ще ми е много интересно да завърша по този начин и естествено се надявам да не се налага отново да го правим!!!

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

7 клас, 104 СОУ "Захари Стоянов"

Максим:

Моето мнение по въпроса с електронното обучение е доста негативно. Идеята за самото обучение е много добра и беше осъществена много бързо, но проблемите, които аз съм забелязал в този вид учене, са:

Правенето на дейности, които изобщо не са свързани с уроците, докато те вървят, или с други думи - правим каквото си решим по време на учебните часове. Това, което искам да кажа, е, че учителите и самата програма/сайт не може да ни следи дали слушаме, или просто сме "присъстващи" в съответния час.

Другото, което съм забелязал, e, че в програмата Teams може да се заглушават и дори да се гонят учителите от учениците, което прави провеждането на часа невъзможно. Много мои съученици си го позволяват. Включително и учениците могат да се заглушават и гонят един друг. В останалите програми/сайтове, с изключението на Google Classroom, може да се влиза свободно и преди няколко седмици имаше "нападение" над тези часове.

Всеки преподавател има различен компютър, някои от тях имат компютри, които правят изключително много проблеми и ги махат от часа, защото програмата спира да работи.

Колкото и странно да звучи, самият натиск да учим, който има в училище, тук пред компютрите го няма.

И не на последно място - тестовете и изпитванията. Това в бележниците ни НЕ са реални оценки. Учебникът може да е пред нас и като има въпрос, ние просто трябва да прелистим, за да намерим отговора.

Никола:

Според мен онлайн обучението не е най-добрата идея поради няколко причини. Първо, защото участието ти в уроците зависи от наличната техника и ако нямаш всичко необходимо, няма да си много активен в часовете. Второ, учителите ни пращат домашни по различно време без синхрон, което го прави много трудно да следя кога да ги предам. Последно, мисля че програмите, които използваме, създават проблеми и позволяват на учениците да си правят твърде много номера.

Омая:

Като всяко нещо си има плюсове и минуси - например няма нужда да се притесняваме от тестове и изпитвания. Но понякога дори тези тестове ни прецакват. Очевидно някои хора имат проблеми с компютрите си, нямат микрофони или интернетът им спира. Аз предпочитам обучението в училище, така си по-концентриран и можеш да общуваш с другите деца. Дори и учителите ни липсват.

Калоян:

Мисля, че онлайн обучение не се отразява твърде добре на учениците. Със сигурност се отразява позитивно на оценките, но това не е, защото уча повече, а защото преписването е общо-взето гарантирано. Също така някои ученици се отнасят с абсолютно неуважение към учителите. Много често има някой, който заглушава и гони от събранието. Има и голям проблем при изпращането на домашни и тестове. Предполагам, че това е така, защото не всички учители са достатъчно добре подготвени технически. Досаждат ми и неща като домашните по физическо, трябва да правим много презентации, които преди не са били задължителни.

Ивайла:

Не струва онлайн обучението. Първо, защото всеки момент може да се създаде проблем с техниката, или както онзи ден една учителка каза на едно дете: "Ако още веднъж ми закъснееш, ще напиша съобщение до родителите ти и забележка". Ама, госпожо, компютърът може да е виновен! Ако имаш технически проблем, как да докажеш, че си на линия?

Също така не учим като хората. Учителите ни пращат плановете, а в часовете си говорят някакви неща, които нас не ни интересуват, и в крайна сметка следобяд трябва да си пишем плановете, освен домашните, и нямаме време.

Никол:

Най-ужасното нещо е онлайн обучението, защото учениците не учат пълноценно - трудно е да се изпитва и на тестовете не можеш да видиш истинския си резултат, защото буквално всички преписват. И това не е ефективно за децата, защото изобщо не учат както трябва...

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Откровените отговори на тези ученици ни показват едно - всички трябва да се възползваме максимално от плюсовете на дигиталното образование, но за да станат те повече за нашите деца, да положим и усилия да намалим максимално минусите. Защото само най-добрият баланс между ползите от новите технологии и доказано полезното от традиционното училище, ще вдъхновят и мотивират младото поколение да попива знания с желание. 

Очевидно, живият контакт между учениците и общуването им с преподавателите винаги ще останат много важни, но новото световно предизвикателство вече ни учи, че когато се налага, е възможно нещата да се случват успешно и в дигитална среда. А такива моменти ще има и занапред - както вече предупреди министърът на образованието Красимир Вълчев - край на грипните ваканции - дори да има епидемия, учениците пак ще учат... онлайн.

 

 

Децата за онлайн обучението: Какво им харесва и какво не? На ход сме ние, възрастните 5

Децата за онлайн обучението: Какво им харесва и какво не? На ход сме ние, възрастните

"Прекъсне ли интернетът или връзката - считай, че си умрял ;)", шегуват се учениците, но сериозно споделят за технически проблеми, които пречат в учебните часове от вкъщи

| Редактор : Десислава Димитрова 5 9507 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Дигитализацията на българското образование е кауза на Виваком повече от 5 години. Компанията развива редица инициативи в тази посока като платформите VIVA Cognita и VIVA History, а през 2018 г. заедно с партньори, медии и институции стартира най-голямата си инициатива -Образование 4.0. Тя цели да покаже как въвеждането на технологиите в учебния процес може да го направи по-ефективен, интересен и полезен за учениците, така че те да получават необходимите знания и умения, за да се реализират в живота и на пазара на труда, който ги очаква.

Съвместно с Виваком в поредица материали ви показваме добрите примери за дигитализация в образованието и ползите от него.

Като с всяко начинание, което прохожда, и при онлайн обучението все още има какво да се надгради, така че да заработи още по-ефективно. Това е и задачата на всички оттук-нататък - на учители,  ученици, на родители, на всички училища. Най-критични и искрени в препоръките си за проблемите, разбира се, са децата. Повечето от тях казват, че нещата трябва да се изпипат технически, за да вървят по-гладко, признават си, че така може да се преписва по-лесно и споделят, че им липсва живият контакт със съученици и дори с преподаватели. Затова Dir.bg направи анкета сред деца от 5, 6 и 7 клас от три столични училища. Вижте техните размисли по въпроса "Какво харесвате и какво не в дигиталното образование?".

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

5 клас, 20 ИОУ "Тодор Минков" 

Валерия: 

Онлайн обучението в началото не беше нищо особено. Ставаш, когато си поискаш, и отваряш компютъра, за да установиш, че точно трима учители са ти изпратили домашно. Докато един ден не получихме съобщение в "Школо", че занапред ще има виртуални класни стаи и в тях ще учим. Край! Повече няма да бъдем изхвърляни от срещата в Скайп. Тази мисъл беше приятна за всички желаещи да учат, но не и за тези, които и в момента мислят как да излъжат за домашното.

Първото влизане във виртуалната класна стая беше катастрофа, но много скоро се справихме със системата. За жалост, някои от учениците си позволяваха да изключват свои съученици от стаята или да заглушават микрофоните им. Проблеми имаха и тези, които ползват интернет връзка с по-ниска скорост. Въобще не беше розово, но преодоляхме трудностите и ето че след няколко дни идва краят на годината.

Без съмнение догодина ще ни бъде трудно да се върнем отново в училище. Всички шестици на измамниците ще се изпарят. Лъжата ще излезе наяве. Но със сигурност ще се радваме да се видим.

Смятам, че трябва да благодарим на нашите страхотни учители за търпението и волята им. Но ситуацията беше трудна не само за тях, а и за нас. Някои деца са без лаптопи или без интернет връзка. Те правят невъзможното, за да се подготвят върху уроците, на които не са присъствали.

Беше трудно за всички, но заедно успяхме да се справим. Надявам се другата учебна година да започнем в училище.

Албена:

Онлайн обучението, в което се включиха всички учители и почти всички ученици, има своите плюсове и минуси.

Плюсовете са:

- Не изпуснахме учебен материал

- Часовете започват по-късно, затова по-бодри влизаме във виртуалната класна стая.

Минусите са:

- Когато ни свършат часовете, сме доста уморени, защото сме работили около четири часа на компютър.

- Самоподготовката също изисква часове работа на компютър

- Липсва ни визуалният и физическият контакт с преподавателите и съучениците ни

- Не ни остава достатъчно време за упражнения на новите уроци

- Под предлог, че не им работят микрофоните, някои ученици не участват в часовете

Онлайн обучението е полезно в извънредни обстоятелства, но не може да замести традиционното обучение.

Николай:

За мен електронното обучение е успешно. През този период учех, без да се разсейвам и без да се притеснявам какво другите мислят за мен. Имах възможността да развия уменията си без стреса, който обикновено се нагнетява в училище.

Все пак приемам дистанционното обучение като временен вариант да бъда свързан с училището и съучениците ми. Добър начин е да си изчистя главата и да започна да развивам по-големи обороти при запомняне и самоподготовка.

Но това не означава, че онлайн обучението е идеално. Има много какво да се подобрява в него. Недостатъците са, че учениците лесно могат да преписват по време на тест; могат да се оправдаят, че нямат камера или микрофон, за да не отговорят; могат да "избягат" от час, като кажат, че интернет връзката им не е добра.

Искам да се върна в класната стая!

София:

Преди да преминем на дистанционно обучение, всички говорехме колко гадно е училището и как не ни се ходи в него. Но след като се наложи да учим онлайн, вече не мислим така.

Когато ходим на училище, се движим много повече, което е полезно. Но пък когато сме вкъщи, имаме възможност да се храним с домашно приготвена храна. Иначе в междучасията си купуваме от лавката сандвич или нещо пакетирано.

Един от големите минуси на дистанционното обучение е липсата на визуален контакт. Приятно е да се виждаме в училище, да разговаряме, да споделяме. Усещането не е същото, когато говориш с някого, без да го виждаш. Но пък един от плюсовете на онлайн обучението е, че вече знаем много неща за технологиите и занапред ще ни е по-лесно.

Колкото и недостатъци да има обикновеното училище, определено бих го избрала.

Михаела:

Дистанционното обучение не беше очаквано и може би затова в началото не бе прието добре от учениците. Но вече свикнахме и то се превърна в част от всекидневието ни. Това ми показва, че животът е непредвидим и може да се случи всичко.

Вероятно липсата на ред беше една от причините първоначално да не харесваме онлайн обучението. Получавахме домашни работи отвсякъде - в "Школо", Скайп и във виртуалната класна стая на Гугъл.

Когато учебният процес премина изцяло в "Школо", започнахме да получаваме домашните си точно и ясно; с всички преподаватели имахме редовно часове, които се провеждаха по предварително установена програма. Учителите свикнаха с това обучение, както и ние.

Сега учебният процес върви, както в училище, но през монитора. Започнахме да харесваме онлайн обучението, въпреки че ни липсва живият контакт. Приемаме недостатъците, защото по-ценно от здравето няма.

Важното е, че продължаваме да учим и стремежът към знания надделява пред това да бездействаме!

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

6 клас, 51 СУ "Елисавета Багряна"

Божидара:

Според мен не беше много лесен период от живота ни (особенно за учителите). Но въпреки всичко те успяха да се справят доста добре с това предизвикателство. Та сега това беше сериозната част. Започваме с малко по-забавната.

Всяка сутрин повечето хора от класа стават в 08:59 часа и естествено всички сме по пижами. Ставаме, сядаме пред компютъра и започваме да ядем. Когато вече се нахраним започваме да слушаме какво ни преподавате. Мисля, че всички учители сте наясно с този факт.

Даниела:

Дистанционното обучение ми харесва с това, че не бързам за училище. Не разнасям тежката раница от кабинет в кабинет. Имам повече време за самоподготовка. Напрежението е също по-малко. Но много ми липсват съучениците и ежедневните ни срещи. Повечето учители също ми липсват. Училищната обстановка не може да се сравни с домашната.

Стоян:

За мен дистанционно завършване на 6 клас ще бъде успешно. Харесва ми, защото имам повече време на разположение, имам възможност да си разпределям следващите дни. Лично мен не ме затруднява, а улеснява.

Но все още нямаме изградени навици да следим случващото се около нас. Нямаме достатъчна дисциплина в часове и понякога се губи ценно време за въвеждане на ред. Лично на мен ми липсва общуването с моите съученици и учители.

Кристина: 

Според мен завършването определено няма да е както обикновено. Ще е трудно... Може би, защото то е най-светлият празник за учениците и сега няма да е както винаги. 90% от случите в края на годината я има онази емоция - кой учебник е изгубен, кой има двойка по география и ще учи през лятото и бих казала, че точно тя е най - зареждаща откъм емоции.

Да, някой хора ги улесни онлайн обучението, да - по-удобно е, ако щете и за преписване, но не не е по- хубаво, отколкото в училище. Не може да замени онази лудост, нали се сещате, която ни кара да се смеем по цял ден заради новата прическа на Керан. Мен лично ме затруднява, че нямам контакт с хората в училище и определено ми е тъпо, че не мога да се виждам с ВСИЧКИ. И когато, госпожа Фратева каза, че ще трябва да си носим учебниците в училище, аз светнах от радост! За следващ такъв момент аз нямам предложения. ЕДИНСТВЕНОТО, което искам, е да няма такъв.

Биляна: 

Дистанционното обучение за мен върши работа само за два-три дни. Имам предвид, че когато стане по-дълго, аз лично аз не разбирам части от материала и не се справям по разказвателните предмети.Плюс за мене е започването ни от по-късен час и работата ни с Classroom.

Eлени:

Общо взето да завършиш електронно не е лесна работа. Все пак да учиш електронно им и своите предимствa:

- Винаги можеш да си помогнеш по време на изпитване

- Тестовете са много по-лесни, когато си вкъщи

- Не си толкова нервен или изморен

Естествено, има още безброй много причини човек да предпочита електронното пред истинското училище.

Ето обаче и малко проблеми на учениците по време на онлайн обучението:

- Камерата и микрофона

- Прекъсне ли интернетът или връзката - считай, че си умрял ;)

- Претоварване в системата - изхвърля те от разговора

Аз лично изпитвам затруднения в тестовете по време на дистанционното обучение. Учителите хем правят тестовете по сложни, хем с въпроси, които не можеш да намериш в учебника. Също така оценки се пишат по трудно.

Въпреки това ще ми е много интересно да завърша по този начин и естествено се надявам да не се налага отново да го правим!!!

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

 

7 клас, 104 СОУ "Захари Стоянов"

Максим:

Моето мнение по въпроса с електронното обучение е доста негативно. Идеята за самото обучение е много добра и беше осъществена много бързо, но проблемите, които аз съм забелязал в този вид учене, са:

Правенето на дейности, които изобщо не са свързани с уроците, докато те вървят, или с други думи - правим каквото си решим по време на учебните часове. Това, което искам да кажа, е, че учителите и самата програма/сайт не може да ни следи дали слушаме, или просто сме "присъстващи" в съответния час.

Другото, което съм забелязал, e, че в програмата Teams може да се заглушават и дори да се гонят учителите от учениците, което прави провеждането на часа невъзможно. Много мои съученици си го позволяват. Включително и учениците могат да се заглушават и гонят един друг. В останалите програми/сайтове, с изключението на Google Classroom, може да се влиза свободно и преди няколко седмици имаше "нападение" над тези часове.

Всеки преподавател има различен компютър, някои от тях имат компютри, които правят изключително много проблеми и ги махат от часа, защото програмата спира да работи.

Колкото и странно да звучи, самият натиск да учим, който има в училище, тук пред компютрите го няма.

И не на последно място - тестовете и изпитванията. Това в бележниците ни НЕ са реални оценки. Учебникът може да е пред нас и като има въпрос, ние просто трябва да прелистим, за да намерим отговора.

Никола:

Според мен онлайн обучението не е най-добрата идея поради няколко причини. Първо, защото участието ти в уроците зависи от наличната техника и ако нямаш всичко необходимо, няма да си много активен в часовете. Второ, учителите ни пращат домашни по различно време без синхрон, което го прави много трудно да следя кога да ги предам. Последно, мисля че програмите, които използваме, създават проблеми и позволяват на учениците да си правят твърде много номера.

Омая:

Като всяко нещо си има плюсове и минуси - например няма нужда да се притесняваме от тестове и изпитвания. Но понякога дори тези тестове ни прецакват. Очевидно някои хора имат проблеми с компютрите си, нямат микрофони или интернетът им спира. Аз предпочитам обучението в училище, така си по-концентриран и можеш да общуваш с другите деца. Дори и учителите ни липсват.

Калоян:

Мисля, че онлайн обучение не се отразява твърде добре на учениците. Със сигурност се отразява позитивно на оценките, но това не е, защото уча повече, а защото преписването е общо-взето гарантирано. Също така някои ученици се отнасят с абсолютно неуважение към учителите. Много често има някой, който заглушава и гони от събранието. Има и голям проблем при изпращането на домашни и тестове. Предполагам, че това е така, защото не всички учители са достатъчно добре подготвени технически. Досаждат ми и неща като домашните по физическо, трябва да правим много презентации, които преди не са били задължителни.

Ивайла:

Не струва онлайн обучението. Първо, защото всеки момент може да се създаде проблем с техниката, или както онзи ден една учителка каза на едно дете: "Ако още веднъж ми закъснееш, ще напиша съобщение до родителите ти и забележка". Ама, госпожо, компютърът може да е виновен! Ако имаш технически проблем, как да докажеш, че си на линия?

Също така не учим като хората. Учителите ни пращат плановете, а в часовете си говорят някакви неща, които нас не ни интересуват, и в крайна сметка следобяд трябва да си пишем плановете, освен домашните, и нямаме време.

Никол:

Най-ужасното нещо е онлайн обучението, защото учениците не учат пълноценно - трудно е да се изпитва и на тестовете не можеш да видиш истинския си резултат, защото буквално всички преписват. И това не е ефективно за децата, защото изобщо не учат както трябва...

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Откровените отговори на тези ученици ни показват едно - всички трябва да се възползваме максимално от плюсовете на дигиталното образование, но за да станат те повече за нашите деца, да положим и усилия да намалим максимално минусите. Защото само най-добрият баланс между ползите от новите технологии и доказано полезното от традиционното училище, ще вдъхновят и мотивират младото поколение да попива знания с желание. 

Очевидно, живият контакт между учениците и общуването им с преподавателите винаги ще останат много важни, но новото световно предизвикателство вече ни учи, че когато се налага, е възможно нещата да се случват успешно и в дигитална среда. А такива моменти ще има и занапред - както вече предупреди министърът на образованието Красимир Вълчев - край на грипните ваканции - дори да има епидемия, учениците пак ще учат... онлайн.