Изследване на японски учени разкрива изненадващи способности на една рядко срещана гъба, наречена Phanerochaete velutina. Тя не само разпознава форми, но може и да предава информация за заобикалящата среда по цялата си мрежа.

"Ще се изненадате колко много са способни гъбите," казва доц. Ю Фукасава, експерт по горска екология от университета Тохоку, в свое изявление. "Те имат памет, учат се и могат да вземат решения. Разликите в начина, по който решават проблеми в сравнение с хората, са поразителни."

В серия от експерименти, описани в статия, публикувана в списанието Fungal Ecology, Фукасава и колегите му поставили малки дървени блокчета в различни форми и наблюдавали как мицелът на P. velutina — който обикновено се храни с дървета като праскови и нектарини — реагира на тях.

Откритията им били изненадващи: мицелът изглеждал като че ли взема решения в зависимост от подредбата на блокчетата, а не се разпространявал предвидимо от централна точка. Според учените предполага наличие на примитивна форма на интелигентност.

Например, когато блокчетата били подредени в кръстообразна форма, мицелът разпознавал крайните блокчета и сякаш предавал информация за подредбата към останалата част от мрежата.

Когато пък блокчетата били поставени в кръгова форма, мицелът не проявил интерес към централната част, което предполага, че е "разбрал", че там няма блокчета за декомпозиция.

"Тези резултати предполагат, че мицелът на гъбата може да 'разпознава' различията в пространственото разположение на дървените блокчета като част от своята активност по разграждане на дървесината," пишат изследователите в своята статия.

Учените се надяват, че техните открития могат да доведат до напредък в различни области - от изучаване на други микроскопични организми, като слузести плесени, които също показват елементарни форми на интелигентност, до създаване на биологични компютри, задвижвани от органоидни мозъчни култури.

"Функционалното значение на гъбния мицел може да осигури нови прозрения за изследване на примитивната интелигентност на безмозъчни организми, разбирането на екологичните им въздействия и развитието на биологични компютри," добавят те.