Нобелов лауреат изследва ефекта от стипендиите за студенти | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Нобелов лауреат изследва ефекта от стипендиите за студенти
Снимка: iStock by Getty Images

Нобелов лауреат изследва ефекта от стипендиите за студенти

Резултатите от проучването са важни за разпределението на средствата и на държавата

| Редактор: Стоян Гогов 10 1261

Носителят на Нобелова награда за изследвания в икономиката за 2021 г. Джошуа Ангрист е проучил ефекта от стипендиите за колежани в Небраска, САЩ, предава БТА.

Това стана ясно по време на седмото издание на срещата на носители на Нобелова награда и млади учени в Линдау, Германия, в края на август, която се излъчваше и онлайн.

Ангрист бе лектор на тема финансиране на научни изследвания и представи резултатите от проучване, в което участва заедно с колеги от Масачузетския технологичен институт, където преподава, както и от фондация "Сюзан Томсън Бъфет".

За изследването е използван естествен експеримент, което в икономиката означава емпирично изследване, като контролните и експериментални променливи не се манипулират от учените, а се повлияват от естествената среда и фактори извън контрола на изследователите.

Това е най-добрият инструмент в социалните изследвания, който наподобява златния стандарт в медицинските изследвания, каза проф. Ангрист в лекцията си в Линдау, събрала изявени и млади учени и икономисти.

Изследователят сподели, че е участвал като доброволец в клиничните изпитания на иРНК ваксина срещу КОВИД-19 в САЩ и искал да знае дали е получил активно вещество или плацебо. Въпреки настойчивите му опити да научи от лекаря дали му е поставил препарата, специалистът го уверил, че самият той не знае кой от доброволците каква доза получава заради методиката на провеждане на проучването.

Целта на проучването на Ангрист и колегите му била да се установи как финансовата подкрепа за обучение в колеж се отразява на младежите и на обществото и за кого тя е най-резултатна.

Образованието в колеж е важно, но е много скъпо в САЩ и това ограничава достъпа, поясни Ангрист. Затова държавата и частни организации разпределят милиарди долари под формата на студентски заеми и грантове, каза той. Още от 80-те години икономисти си задават въпроса дали тази помощ увеличава достъпа до образование или отива при хора, които така или иначе биха се учили, вместо да достигне до нуждаещите се, дали не става дума просто за преразпределение на средства, каза Нобеловият лауреат.

Авторите на изследването отчитат резултатите от обучението в колеж на завършили гимназия младежи от Небраска в обществени университети и колежи, 4000 от които получават стипендии от фондация "Сюзан Томсън Бъфет". Те са отпуснати на юноши от семейства с нисък доход, представители на малцинствени групи и други нуждаещи се. Част от тях получават само финансова помощ, а други освен стипендията се възползват и от възможността да бъдат напътствани по време на образованието си от ментори, което е допълнителна образователна услуга.

Резултатите показват, че стипендиите увеличават броя на обучаващите се с около 10 на сто.

Отчетен е ръст от 8 на сто сред младежите, които биха учили, но не биха имали възможност да завършат четиригодишен курс без финансова подкрепа.

Оказва се, че няма голяма разлика в успеваемостта в зависимост от това дали младежите са получили само стипендия или са се възползвали и от допълнителна образователна услуга.

Авторите отчитат по-голям ефект от финансовата подкрепа при цветнокожите младежи от Омаха, които са били с по-ниски резултати от изпитите.

Слаб ефект от обучението е регистриран при колежаните в двегодишни програми, а не в четиригодишен курс.

Прогнозираните доходи в бъдеще за завършилите колеж надвишават разходите за образованието при всички участвали в проучването.

Помощта е много ефикасна за хората, които биха учили четири години вместо две години след гимназия и получат финансова подкрепа за първата година от образованието си, каза проф. Ангрист.

Резултатите от проучването са важни за разпределението на средствата и на държавата, и на частните донори, подчерта той.

Нобелов лауреат изследва ефекта от стипендиите за студенти

Нобелов лауреат изследва ефекта от стипендиите за студенти

Резултатите от проучването са важни за разпределението на средствата и на държавата

| Редактор : Стоян Гогов 10 1261 Снимка: iStock by Getty Images

Носителят на Нобелова награда за изследвания в икономиката за 2021 г. Джошуа Ангрист е проучил ефекта от стипендиите за колежани в Небраска, САЩ, предава БТА.

Това стана ясно по време на седмото издание на срещата на носители на Нобелова награда и млади учени в Линдау, Германия, в края на август, която се излъчваше и онлайн.

Ангрист бе лектор на тема финансиране на научни изследвания и представи резултатите от проучване, в което участва заедно с колеги от Масачузетския технологичен институт, където преподава, както и от фондация "Сюзан Томсън Бъфет".

За изследването е използван естествен експеримент, което в икономиката означава емпирично изследване, като контролните и експериментални променливи не се манипулират от учените, а се повлияват от естествената среда и фактори извън контрола на изследователите.

Това е най-добрият инструмент в социалните изследвания, който наподобява златния стандарт в медицинските изследвания, каза проф. Ангрист в лекцията си в Линдау, събрала изявени и млади учени и икономисти.

Изследователят сподели, че е участвал като доброволец в клиничните изпитания на иРНК ваксина срещу КОВИД-19 в САЩ и искал да знае дали е получил активно вещество или плацебо. Въпреки настойчивите му опити да научи от лекаря дали му е поставил препарата, специалистът го уверил, че самият той не знае кой от доброволците каква доза получава заради методиката на провеждане на проучването.

Целта на проучването на Ангрист и колегите му била да се установи как финансовата подкрепа за обучение в колеж се отразява на младежите и на обществото и за кого тя е най-резултатна.

Образованието в колеж е важно, но е много скъпо в САЩ и това ограничава достъпа, поясни Ангрист. Затова държавата и частни организации разпределят милиарди долари под формата на студентски заеми и грантове, каза той. Още от 80-те години икономисти си задават въпроса дали тази помощ увеличава достъпа до образование или отива при хора, които така или иначе биха се учили, вместо да достигне до нуждаещите се, дали не става дума просто за преразпределение на средства, каза Нобеловият лауреат.

Авторите на изследването отчитат резултатите от обучението в колеж на завършили гимназия младежи от Небраска в обществени университети и колежи, 4000 от които получават стипендии от фондация "Сюзан Томсън Бъфет". Те са отпуснати на юноши от семейства с нисък доход, представители на малцинствени групи и други нуждаещи се. Част от тях получават само финансова помощ, а други освен стипендията се възползват и от възможността да бъдат напътствани по време на образованието си от ментори, което е допълнителна образователна услуга.

Резултатите показват, че стипендиите увеличават броя на обучаващите се с около 10 на сто.

Отчетен е ръст от 8 на сто сред младежите, които биха учили, но не биха имали възможност да завършат четиригодишен курс без финансова подкрепа.

Оказва се, че няма голяма разлика в успеваемостта в зависимост от това дали младежите са получили само стипендия или са се възползвали и от допълнителна образователна услуга.

Авторите отчитат по-голям ефект от финансовата подкрепа при цветнокожите младежи от Омаха, които са били с по-ниски резултати от изпитите.

Слаб ефект от обучението е регистриран при колежаните в двегодишни програми, а не в четиригодишен курс.

Прогнозираните доходи в бъдеще за завършилите колеж надвишават разходите за образованието при всички участвали в проучването.

Помощта е много ефикасна за хората, които биха учили четири години вместо две години след гимназия и получат финансова подкрепа за първата година от образованието си, каза проф. Ангрист.

Резултатите от проучването са важни за разпределението на средствата и на държавата, и на частните донори, подчерта той.