Откриха организъм, който се е "отучил" да диша | IT.dir.bg

Снимка: National Academy of Sciences

В клетките липсват митохондрии

Американски и израелски биолози са открили паразитиращ организъм, който напълно се е избавил от митохондриите - главните клетъчни "енергостанции", използващи кислород за извличане на енергия от хранителните вещества, съобщава сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

"На практика никое от съществуващите понастоящем многоклетъчни животни, растения и гъби не може да живее без кислород. Открихме уникален паразит в лосови риби, който не само е изгубил част от гените, свързани с кислородното дишане, но е "изобретил" нов вариант за безкислородно разлагане на хранителните вещества", пишат учените.

Екипът на Стивън Аткинсън от университета в Орегон се натъкнал на паразита от подвида Myxozoa - Henneguya salminicola. Учените за пръв път констатирали, че той напълно се е "отучил" да диша. При него целият набор от гени, свързани с работата и изграждането на митохондрията, не просто бил повреден, а напълно липсвал в ДНК.

Вместо това организмът бил снабден с уникална верига гени, която разгражда захарта, без да използва ензими, които присъстват вътре в митохондрията. Точната природа на метаболизма на паразита все още не е известна на специалистите. Те ще трябва да се научат да го размножават при лабораторни условия, за да разгадаят всички негови тайни.

В клетките липсват митохондрии