Откриха резистентни на антибиотици "супербактерии" | IT.dir.bg

Снимка: Wikimedia

Те са по-опасни за човечеството от глобалното затопляне и войните

Проби от почвени бактерии, извадени от замръзналата повърхност на северните острови Свалбард, са дали положителен резултат за резистентни към лекарства гени. Подобни бактерии, устойчиви на антибиотици, за първи път са наблюдавани в Индия през 2008 г. и рядко се срещат извън болниците, пише в. "Индипендънт".

За разпространението на гените, известни като blaNDM-1, се следи в световен мащаб, тъй като те позволяват на бактериите да устоят на определен клас антибиотици, известни като карбапенеми, както и на други важни за живота лекарства.

Изследователи от университета в Нюкасъл споделят, че наличието на подобни гени сред популациите от бактерии на откъснатите острови Свалбард вероятно се дължи на изпражнения на мигриращи птици или на посетили района хора. Бактериите имат способността да споделят части от генетичния си код със съседни видове.

"Полярните региони са сред последните предполагаеми девствени екосистеми на Земята", каза професор Дейвид Греъм от университета в Нюкасъл.

"Но по-малко от три години след първото откриване на blaNDM-1 гена в отходни води в Индия, сега ги намираме на хиляди километри далеч - в район, където има минимално човешко въздействие", притеснени са учените от екипа.

"Разпространението на резистентността в райони като Арктика подчертава колко бързо и всеобхватно е то. Решенията, които трябва да вземем относно резистентността към антибиотици трябва да бъдат глобални, а не регионални", допълват изследователите.

Тествани са били 40 проби от почвата, взети от осем различни района на северните острови. В тях са открити повече от 131 гена за антибиотична резистентност.

Антибиотичната резистентност заплашва да доведе до глобален "апокалипсис", предупреди главният медицински специалист на Англия Дейм Сали Дейвис. По време на срещата в Давос британският здравен министър Мат Хенкок нарече резистентността към антибиотици по-голяма заплаха от климатичните промени или войната.

Тази резистентност не само може да направи много болести отново нелечими и смъртоносни, но и да затрудни много дори най-елементарните операции, след които се дават антибиотици против инфекции.

Откритията от Свалбард са публикувани в списанието Environment International.

Те са по-опасни за човечеството от глобалното затопляне и войните

| Редактор : Стоян Гогов 25 4452 Снимка: Wikimedia

Откритията от Свалбард са публикувани в списанието Environment International.