Честит рожден ден, ”Кюриосити”! (видео) | IT.dir.bg

Честит рожден ден, ”Кюриосити”! (видео) 49
NASA

Честит рожден ден, ”Кюриосити”! (видео)

Във вторник се навършва една година от успешното кацане на "Кюриосити" - най-усъвършенствания марсоход, пристъпил към изследването на Червената планета.

Роботизираният апарат, оборудван с 10 инструмента, успя да установи за пръв път, че на Марс е имало благоприятни условия за съществуването на микробна форма на живот в далечното минало.

По този начин "Кюриосити" изпълни основната функция на научната си мисия, която ще продължи най-малко две години, но със сигурност ще бъде удължена, съобщават Асошиейтед прес и Франс прес, цитирани от БТА.

"Успехът на "Кюриосити", неговото зрелищно меко кацане и след това научните резултати от изследването ни отварят нови изследователски пътища, като изпращането на астронавти до астероид и до Марс", заяви ръководителят на НАСА Чарлз Болдън.

Вижте снимки, пратени от "Кюриосити" >>

Шеметното спускане на шестколесния робот в кратера Гейл на 10 километра от планината Шарп, висока 5 000 метра, в нощта на 5 срещу 6 август 2012 година, изискваше разработването на принципно нова техника на кацане, предвид голямата маса на марсохода - близо един тон. Тази операция доказа, че НАСА ще може да доставя в бъдеще и по-тежки товари на Марс.

Майкъл Майър, научният ръководител на марсианските програми на НАСА,  отбеляза, че не само кацането на "Кюриосити" е било успешно. Всички инструменти на марсохода засега работят.

За едногодишната си работа на Марс "Кюриосити":

► предаде на Земята 190 гигабита данни
► направи 36 700 снимки с висока резолюция
► 35 000 снимки с ниска резолюция
► използва лазера си 75 000 пъти
► осъществи две пробивания на скали, за да бъде анализиран съставът им
► измина над 1,6 км.

Малко след кацането на "Кюриосити" неговите камери откриха струпвания на камъни и чакъл, образувани от течението на река, която е оформила корито в миналото. Анализът на скалите позволи да бъде открита глина, която се формира при наличието на вода.

Установи се също, че тя не е била солена, а сладка и не е била прекалено киселинна, така че да попречи на формите на живот.

През последните седмици "Кюриосити" отново пое по пътя към планината Шарп, отстояща на 8 км. Пътуването дотам ще отнеме няколко месеца, още повече, че "Кюриосити" ще се спира по пътя, за да изследва и други интересни геологични образувания.
Честит рожден ден, ”Кюриосити”! (видео) 49