Водата на Луната може да е създадена от земното магнитно поле | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Изследване обяснява защо водата на естествения спътник не се изпарява

| Редактор: Катя Димитрова 14 1981

Водата на Луната може да се е зародила вследствие на земното магнитно поле. Това предполага ново изследване на Калифорнийския университет, публикувано наскоро в сп. Astrophysical Journal Letters.

Откакто откриха, че има влага в естествения спътник на планетата ни, учените се опитват да разберат какъв е нейният произход. Досегашните предположения включват "бомбардиране" от водоносни астероиди или пък, че слънчевите ветрове са пренесли на Луната йонизирани молекули, които в крайна сметка са образували вода.

Любопитно е, че новото проучване всъщност съответства на хипотезата за слънчевия вятър. То обаче обяснява как тази лунна вода продължава да съществува, вместо да се изпарява. Според него това е динамична система, която може да има големи ползи за бъдещето на човешкото изследване на естествения спътник.

Идеята, че лунната вода идва поне отчасти от слънчевите ветрове, е доста широко приета сред експертите в тази област. Но досегашните модели предполагат, че същите тези слънчеви ветрове всъщност трябва да изпаряват половината вода на Луната приблизително всеки месец, съвпадайки с пълнолунието.

Според новия анализ, водата на небесното тяло наистина не изчезва. Вместо това тя се попълва от планетарни магнитни ветрове, създадени от взаимодействията между слънчевите ветрове и магнитното поле на Земята. Вероятно те доставят на Луната още повече йонизирани частици.

Изследване обяснява защо водата на естествения спътник не се изпарява