DARPA прави автономен военноморски кораб
USX-1 Defiant ще може да оперира една година в открити води без човешка намеса
Defiant е най-новият средноголям безпилотен кораб (USV), проектиран да оперира без никакво човешко присъствие на борда. Разработен в рамките на програмата No Manning Required Ship (NOMARS) на DARPA, Defiant може да се окаже ключова стъпка в амбициите на американския флот да интегрира по-големи и по-способни автономни бойни кораби.
DARPA потвърди пред The War Zone (TWZ), че изграждането на Defiant, известен и като USX-1, е завършено по-рано този месец.
Defiant е с дължина 55 м и водоизместимост 240 метрични тона. DARPA посочва, че корабът ще премине обширни тестове, както на пристанището, така и в открито море, преди да отплава за многомесечна демонстрация през пролетта на 2025 г.
Основният изпълнител на проекта е Serco Inc., която разработва Defiant от 2020 г. Базовата цена на кораба, без допълнителни бойни или разузнавателни системи, възлиза на около 25 милиона долара.
Американските военноморски сили класифицират Defiant като среден безпилотен надводен съд (MUSV), тъй като той е с дължина под 60 м и с водоизместимост под 500 тона. По-големите LUSV съдове достигат до 100 метра и 2 000 тона.
Какво знаем за Defiant?
Първите снимки на Defiant, публикувани от DARPA, показват, че голяма част от кораба все още е покрита, но корпусът и мачтата с различни навигационни радари и антени отговарят на компютърните модели, представяни по-рано. Корабът разполага и с втора, по-малка мачта в носовата част, оборудвана с допълнителни радари.
Defiant е проектиран за дълготрайни мисии в открито море. Той използва хибридна енергийна система, поточни витла (podded propulsors) и батерии с висока мощност.
Един от ключовите принципи в проекта е система, при която отделни компоненти могат да се износват, но корабът запазва напълно функционални способности дори след една година в открито море, движейки се със скорост от поне 15 възела.
Defiant има широки открити пространства на палубата, където могат да се монтират различни модули. Те включват стандартни товарни контейнери, които могат да носят различни бойни и разузнавателни системи.
Сред възможните въоръжения е Adaptable Deck Launching System (ADL) - модулен пусков комплекс от BAE Systems. Той може да изстрелва ракети от същите контейнери като Mk 41 Vertical Launch System (VLS).
Това означава, че Defiant може потенциално да бъде оборудван с противовъздушни, противокорабни и крилати ракети, както и противолодъчни оръжия.
DARPA и ВМС на САЩ вече тестват безпилотно презареждане в открито море
През 2023 г. DARPA, съвместно с американския флот, проведе успешен тест на автономна система за презареждане в морето, която ще поддържа мисии като тези на Defiant. В изпитанията участваха два безпилотни кораба - Ranger и Mariner, които бяха оборудвани със станции за презареждане.
"Презареждането в морето е предизвикателство, тъй като при стандартните процедури е необходимо персонал да борави с маркучи и линии на борда," заяви DARPA в прессъобщение. "Това налага проектирането на автономните кораби с зони за безопасност на екипажа, дори когато те оперират без хора. Освен това прехвърлянето на персонал върху USV в бурни води крие значителни рискове."
По време на теста Ranger носеше станция за приемане на гориво, каквато ще бъде използвана и на Defiant, докато Mariner беше оборудван с мини-станция за зареждане, специално проектирана от Serco.
Defiant - бъдещето на военноморските дронове
Въпреки че в момента Defiant е експериментален прототип, Serco активно го рекламира като основа за бъдещи оперативни военноморските дронове. Компанията работи и върху по-голям концептуален съд - Dauntless, който може да бъде оборудван с до четири ADL пускови системи и да носи допълнителни полезни товари.
Една от ключовите предимства на проекта е възможността за производство извън традиционните корабостроителници. Serco посочва, че такива кораби могат да се изграждат дори в железопътни заводи, което би позволило по-бързо и по-масово производство. Това може да бъде решение за американския флот, който изпитва трудности при строителството на традиционни бойни кораби, особено на фона на бурното разрастване на китайския флот.
През 2024 г. флотът обяви, че опростява стратегията си за придобиване на безпилотни съдове. Вместо да развива отделни флоти от MUSV и LUSV, сега приоритет ще бъдат по-малки, по-прости и модулни дизайни.
"Дизайните вече съществуват и не бива да ги усложняваме излишно," заяви контраадмирал Уилям Дейли, ръководител на отдела за надводна война на ВМС, по време на симпозиума на ВМС за надводни бойни кораби през януари 2024 г.
"Много от бойните системи вече са готови и изпитани. Концепциите за оперативно използване се уточняват. Трябва да действаме по-бързо, по-ефективно и по-мащабируемо."
С първото си плаване, насрочено за 2025 г., Defiant се очертава като ключов елемент в бъдещето на безпилотните военноморски сили на САЩ.