От края на Втората световна война САЩ стартират най-революционната Х-серия самолети. Целта им винаги е била да променят границите на постижимото от авиокосмическата индустрия.

Благодарение на Х-серията са записани множество рекорди - първият свръхзвуков самолет, първият аероплан с променлива геометрия на крилата, разработката на вертикално излитане и нов тип двигатели.

От създаването си НАСА е ключов участник в разработката на Х-серията.

X-15 все още държи рекорда за най-бърз самолет. Това продължава да е единственият известен пилотиран самолет при хиперзвукови скорости.

Х-проекти обикновено са дълбоко секретни. Дори днес не знаем нищо за някои разработки на 15-20 годишна възраст. Въпреки това на лице е обратната тенденция. През последното десетилетие Х-серията е все по-ориентирана към цивилните и по-малко тайна. Това не става за сметка на военните проекти. Учените от НАСА обаче са изместили фокуса си към по-практични технологии с двойна употреба. Нека видим кои са Х-самолетите, дебютирали през оследното десетилетие.

Вижте как изглеждат най-новите експериментални самолети на НАСА >> >> >>

X-57 Maxwell

X-57 Maxwell

Снимка: NASA

X-57 Mаxwеll е електрически пътнически самолет с 14 eлeктрoмoтoрa. До достигане на нeoбхoдимaтa виcoчинa те работят заедно, след което зaдвижвaнeтo ce прeхвърля към крaйнитe прoпeлeри. Останалите 12 двигателя ce cгъвaт зa пoдoбрявaнe нa oбтeкaeмocттa. Те се включвaт oтнoвo, кoгaтo дoйдe врeмe зa кaцaнe.

Oт НАСА ca убeдeни, чe X-57 щe увeличи eфeктивнocттa нa пoлeтитe, щe нaмaли eмиcиитe oт въглeрoдeн двуoкиc и щe рeдуцирa шумoвитe зaмърcявaния.

Проектът стартира през 2016 година. Прoтoтипът щe бъдe изпoлзвaн зa рaзрaбoткa нa cтaндaрти зa ceртифицирaнe нa eлeктричecки caмoлeти.

X-59 QueSST

X-59 QueSST

Снимка: NASA

Проектът стартира през 2018 година и ще се превърне в първия безшумен свръхзвуков самолет.

X-59 QueSST ще се движи със скорост от 1560 километра в час на височина около 16 800 метра. Шумът при преминаване на звуковата бариера ще бъде около 75 децибела и ще се възприема като звук от затваряне на вратата на автомобил.

Краят на свръхзвуковата пътническа авиация, просъществувала няколко десетилетия, настъпи с последния полет на френско-британския самолет "Конкорд" през 2003 г.

Самолет, способен да лети сравнително тихо със свръхзвукова скорост, може да революционизира въздушния пътнически транспорт. Именно това е целта на НАСА с проекта.

X-61 Gremlins

X-61 Gremlins

Снимка: DARPA

X-61 произлиза от програмата Gremlins на DARPA за демонстриране на евтин дрон. Той е проектиран да се изстрелва от модифициран транспортен самолет.

Дронът е полу-автономен и може да се използва за радио-електронна борба. Обсегът е 560 километра, а максималната скорост е около 700 км/ч.

Безпилотникът може да каца с парашут или да бъде уловен във въздуха. Това намалява амортизацията му. X-61 стартира през 2019 година.

X-65 CRANE

X-65 CRANE

Снимка: DARPA

Концепцията X-65 CRANE се ражда тази година. Целта на проекта е да създаде управляем самолет без елерони. Липсата на подвижна управляваща повърхност на крилото би направила самолета много по-издръжлив и с дълъг живот. Тази характеристика би подобрила и неговите стелт способности.

Огромно внимание е обърнато на разработването на софтуер за полети и контроли. Това е може би първия проект в който програмистите са повече от инженерите.

Liberty Lifter X-plane

Liberty Lifter X-plane

Снимка: DARPA/General Atomics

Пентагонът разработва този проект от 2022 година, като цели създаването на мащабен екраноплан. Той ще може да излита от водата и да се движи доста бързо над нея.

Големите екраноплани могат да позволят транспортирането по море на поне 1000 войници със скорост от над 500 км/ч. Те значително биха улеснили способността на САЩ да осъществява военноморски десанти и операции по снабдяване.

Армията на САЩ все още е в процес на избор от различни концепции.

SPRINT X-plane

SPRINT X-plane

Снимка: DARPA

Този проект също е от 2023 година и все още в концептуална фаза. Пентагонът цели да създаде нов тип самолет, който да излита вертикално без необходимост от писта.

Максималната скорост трябва да е около 750 км/ч, а самолетът ще служи в ролята на транспортен хеликоптер за бързо реагиране.

X-66A

Х-66А

Снимка: NASA/Boeing

X-66A най-новият X-самолет. Той е и първият, създаден специално, за да помогне на САЩ да направят въздушния си транспорт по-екологичен.

X-66A е с много дълги тънки крила, стабилизирани от диагонални подпори. Дизайн е наречен "Transonic Truss Braced Wing".

Целта на учените е да покажат какъв е лимита в постигането на висока икономичност при въздушния транспорт.

ИЗБРАНО