Кой е най-масово произвежданият танк в света | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Кой е най-масово произвежданият танк в света 36
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Кой е най-масово произвежданият танк в света

От него са произведени над 100 000 бройки, а той все още е на въоръжение в редица държави

| Редактор: Стоян Гогов 47 52783

Роден след анализ на най-добрите черти на Т-34, съветският Т-55 се превръща в най-масово произвежданият танк в света. От него са направени над 100 000 бройки, като машината е била на въоръжение в над 60 държави по света. Днес Т-55 се използва от армиите на Куба и Перу, Индия и дори Китай. Продължава да се бие по фронтовете в Либия и Сирия. Почти цяла Африка още експлоатира непретенциозният танк, а страни като България попълват загубите на африканските армии със "свежи" складове попълнения от Т-55.

Как обаче танкът спечелва толкова голяма популярност?

Разработката на Т-55 стартира по време на Втората световна война, като в проекта са внедрени най-модерните към този момент технологии. Резултатът е готов през 1946 година, когато среднотежката бронирана машина Т-54 започва да влиза на въоръжение. Някои конструктивни грешки и слабото представяне на кална повърхност връщат Т-54 на чертожната дъска, като произведените машини се модернизират постоянно. Така се ражда и Т-55 - изчистена от всички недъзи версия на Т-54.

Вижте как изглежда Т-55 >> >> >>

За 50-те години на миналия век, когато Т-55 излиза на сцената, танкът идва с безпрецедентни способности. Дебютират за пръв път противоатомна защита с филтровентилационна система. Тя се активира автоматично само 3 стотни след засичането на повишено количество гама лъчи. Така екипажът е надеждно защитен в случай, че трябва да преминава през зона, бомбардирана с ядрени оръжия.

Танкът е изграден по класическа схема с три основни отделения - за управление в предната част, бойно - в средната, и моторно-трансмисионно - в задната част.

Корпусът е направен от заварени бронирани листове. Челните два бронирани листа с дебелина 100 мм са съединени под ъгъл 60°, като по този начин се увеличава защитеността при пряко попадение - дебелината на бронята достига 200 мм. Куполът от своя страна е лят и предлага 220 мм броня в предната си част.

Т-55 тежи 36 тона и се задвижва от дизелов 12-цилиндров V-образен двигател с мощност от 580 конски сили. Максималната скорост е 50 км/ч по път и 30 км/ч по пресечена местност.

Основното въоръжение на танковете Т-54 и Т-55 е 100-милиметрово нарезно оръдие. То е допълнено от две картечници с калибър 7,62 мм и 12,7 мм.

Т-55 разполага със стабилизатор, който позволява точен изстрел от движение, както и лазерен далекомер. Включен е балистичен изчислител, отчитащ влиянието на температурата на въздуха и заряда, атмосферното налягане и скоростта на страничния вятър. Т-55 разполага и със система за нощно виждане.

Спрямо своите съвременнити Т-55 се доказва като способна машина. Виетнамците използват Т-55 успешно срещу американски танкове М41 и френските AMX-30. Спрямо британският Centurion обаче съветският танк се оказва по-слаб.

Много по-новите американски танкове М1 "Ейбрамс" и британските "Чаланджър" разгромяват Т-55 при всяка среща на бойното поле. Особено показателни за това са резултатите от двете войни в Ирак. Т-55 обаче все още се използва в практически почти всяка война от 1950 година до сега. Непретенциозността на съветската бронирана машина, лесното му управление и възможността за бързо обучение на екипажа го правят привлекателна покупка за страни, които имат нужда от евтин танк. Широкото му разпространение пък гарантира, че дори санкциите няма да са сериозна пречка пред сдобиването с Т-55.

Кой е най-масово произвежданият танк в света 36

Кой е най-масово произвежданият танк в света

От него са произведени над 100 000 бройки, а той все още е на въоръжение в редица държави

| Редактор : Стоян Гогов 47 52783 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Роден след анализ на най-добрите черти на Т-34, съветският Т-55 се превръща в най-масово произвежданият танк в света. От него са направени над 100 000 бройки, като машината е била на въоръжение в над 60 държави по света. Днес Т-55 се използва от армиите на Куба и Перу, Индия и дори Китай. Продължава да се бие по фронтовете в Либия и Сирия. Почти цяла Африка още експлоатира непретенциозният танк, а страни като България попълват загубите на африканските армии със "свежи" складове попълнения от Т-55.

Как обаче танкът спечелва толкова голяма популярност?

Разработката на Т-55 стартира по време на Втората световна война, като в проекта са внедрени най-модерните към този момент технологии. Резултатът е готов през 1946 година, когато среднотежката бронирана машина Т-54 започва да влиза на въоръжение. Някои конструктивни грешки и слабото представяне на кална повърхност връщат Т-54 на чертожната дъска, като произведените машини се модернизират постоянно. Така се ражда и Т-55 - изчистена от всички недъзи версия на Т-54.

Вижте как изглежда Т-55 >> >> >>

За 50-те години на миналия век, когато Т-55 излиза на сцената, танкът идва с безпрецедентни способности. Дебютират за пръв път противоатомна защита с филтровентилационна система. Тя се активира автоматично само 3 стотни след засичането на повишено количество гама лъчи. Така екипажът е надеждно защитен в случай, че трябва да преминава през зона, бомбардирана с ядрени оръжия.

Танкът е изграден по класическа схема с три основни отделения - за управление в предната част, бойно - в средната, и моторно-трансмисионно - в задната част.

Корпусът е направен от заварени бронирани листове. Челните два бронирани листа с дебелина 100 мм са съединени под ъгъл 60°, като по този начин се увеличава защитеността при пряко попадение - дебелината на бронята достига 200 мм. Куполът от своя страна е лят и предлага 220 мм броня в предната си част.

Т-55 тежи 36 тона и се задвижва от дизелов 12-цилиндров V-образен двигател с мощност от 580 конски сили. Максималната скорост е 50 км/ч по път и 30 км/ч по пресечена местност.

Основното въоръжение на танковете Т-54 и Т-55 е 100-милиметрово нарезно оръдие. То е допълнено от две картечници с калибър 7,62 мм и 12,7 мм.

Т-55 разполага със стабилизатор, който позволява точен изстрел от движение, както и лазерен далекомер. Включен е балистичен изчислител, отчитащ влиянието на температурата на въздуха и заряда, атмосферното налягане и скоростта на страничния вятър. Т-55 разполага и със система за нощно виждане.

Спрямо своите съвременнити Т-55 се доказва като способна машина. Виетнамците използват Т-55 успешно срещу американски танкове М41 и френските AMX-30. Спрямо британският Centurion обаче съветският танк се оказва по-слаб.

Много по-новите американски танкове М1 "Ейбрамс" и британските "Чаланджър" разгромяват Т-55 при всяка среща на бойното поле. Особено показателни за това са резултатите от двете войни в Ирак. Т-55 обаче все още се използва в практически почти всяка война от 1950 година до сега. Непретенциозността на съветската бронирана машина, лесното му управление и възможността за бързо обучение на екипажа го правят привлекателна покупка за страни, които имат нужда от евтин танк. Широкото му разпространение пък гарантира, че дори санкциите няма да са сериозна пречка пред сдобиването с Т-55.