Преди около 14 години F-35 Lightning II се превръща в най-новия и модерен стелт самолет в армията на САЩ. Проектът за разработката му е по-стар, а бюджетът - рекорден. За направата на изтребителя са планирани да се отделят над 1 трилион долара, като сумата продължава да набъбва.

Въпреки факта, че това е най-скъпият самолетен проект в историята, F-35 страда от множество софтуерни и дори хардуерни дефекти. Приключило наскоро разследване на Пентагона установи точния им брой в началото на 2021 година. Оказа се, че F-35 лети с 871 дефекта, съобщава Bloomberg.

Вижте как изглежда F-35 >> >> >>

Най-скъпата оръжейна система на Министерството на отбраната "продължава да носи голям брой недостатъци, много от които са били идентифицирани преди" фазата на разработване и демонстрация. Оказва се, че през 2018 година в самолета са били открити 941 конструктивни, фабрични и софтуерни недостатъка.

Междувременно Lockheed Martin са построили 970 бройки от самолета, а поточните линии не спират. Планирано е да бъдат създадени общо 3200 единици, както за САЩ, така и за техните най-близки съюзници.

От Пентагона са пресметнали, че в следващите 4 години ще трябва да се инвестират 398 милиарда долара за отстраняване на проблемите.

Всяка произведена бройка трябва да мине през едномесечно симулационно упражнение, необходимо за удостоверяване, че самолетът е готов за борба срещу най-тежките руски или китайски заплахи и по този начин е готов за решение за пълно производство.

Освен техническите недостатъци, програмата F-35 е изправена пред недостиг от 10 млрд. долара в планирания бюджет на Пентагона за периода 2021 до 2025 г.

Критиците на проекта настояват за преразглеждането му, както и за намаляване на отпусканите средства.

Други експерти обаче заявяват, че клиенти за F-35 не липсват и самолетът не само, че се продава добре, но и извършва бойни мисии. Според тях дефектите му не са особено критични.

Знае се, че F-35 вече е осъществявал няколко бойни мисии, но те са били основно срещу противници в Близкия изток, чието основно въоръжение често е съветско и на над половин век.

Според представител на Lockheed едва 10% от откритите дефекти могат да представляват трудност при осъществяване на мисии, заради което те са с висок приоритет на отстраняване. 70% от недостатъците обаче са с нисък приоритет, тъй като не оказват съществено значение върху способностите на стелт изтребителя.

Плановете на Пентагона сочат, че F-35 ще се използва активно поне до 2077 година. Именно поради този факт наличието на дефекти не е толкова съществено, защото самолетът постоянно ще преминава през фази на обновяване и ъпгрейдване.

Въпреки голямото бъдеще на платформата не липсват и инциденти. Последният бе от септември 2020 година, когато един F-35 се разби по време на полет над Калифорния. Това е вторият загубен F-35 за миналата година, като в средата на май пилот катапултира и разби своя стелт изтребител близо до базата си във Флорида.

Един изтребител F-35 струва около 80 милиона долара, ако е предвидена за САЩ. Версиите за експорт са по-скъпи, като цените им с бойно оборудване и поддръжка могат да достигнат до 200 милиона долара.