Според данни на Асоциацията за авангардна автоматизация (A3), пазарът на роботи в Северна Америка е отбелязал спад през първата половина на 2024 г., както по отношение на продажби, така и на приходи.

Броят на поръчаните индустриални роботи е намалял с 7.5% спрямо предходната година, достигайки 15,705 единици. Приходите са спаднали с 6.8% до $982.83 милиона за първите две тримесечия. Според A3, основната причина за този спад са икономическите предизвикателства, с които се сблъскват производителите.

Анализът на отделните сектори разкрива разнообразна картина. Автомобилната индустрия, която е най-големият потребител на индустриални роботи, преживява както възходи, така и спадове. В сектора на производителите на оригинално оборудване (OEM), броят на поръчките е нараснал с 14.4%, докато приходите са намалели с 12%. За производителите на автомобилни компоненти и продажбите, и приходите са намалели съответно с 38.8% и 27.3%.

"Нарастващата инфлация и високите лихвени проценти са намалили разходите за роботи, като много компании отлагат големи инвестиции," отбелязва президентът на A3, Джеф Бърнстейн, в свое изявление.

Полупроводниковият сектор е сред най-засегнатите, поради продължаващите проблеми във веригите на доставки, като поръчките са спаднали с 40%, а приходите - с 41.4%.

Спадът в продажбите след пандемията е очакван, след като през 2023 г. поръчките рязко намаляха с 30%, достигайки 31,159 единици за годината. За сравнение, през 2022 г. са продадени 44,196 робота, а през 2021 г. - 39,708.

Въпреки негативните тенденции, A3 вижда и положителни страни. "Въпреки тези предизвикателства, търсенето на роботика, подтиквано от стремежа за по-висока ефективност и автоматизация на работната сила, продължава да расте в сектори като хранителната промишленост, потребителските стоки и науките за живота," допълва Бърнстейн.

Секторът на науките за живота отчита значителен ръст с 47.9% увеличение на продажбите и 86.7% скок в приходите. Хранителната индустрия и потребителските стоки също отбелязват силен ръст, като поръчките са се увеличили с 85.6%, а приходите - с 56.2%.

Независимо от отчетения спад, това не е причина за паника. Очакваше се корекция след период на интензивни покупки по време на пандемията. Въпреки по-големите икономически предизвикателства, автоматизацията остава неизбежна за повечето индустрии - въпросът е не "дали", а "кога".