Космическите лъчи са рискови за астронавтите | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Космическите лъчи са рискови за астронавтите

Астронавтите от мисиите "Аполо", които стъпиха на Луната, са с 5 пъти голям риск от смърт от сърдечни болести в сравнение с астронавтите на борда на совалки.

Това заявиха американски учени, цитирани от Ройтерс и БТА. Като причина за това се сочи космическата радиация отвъд магнитното поле на Земята.

Изследване на учени от университета на Флорида и НАСА установило, че трима астронавти от мисиите "Аполо", включително Нийл Армстронг - първият човек, стъпил на Луната, т.е. 43 на сто от участниците са умрели от сърдечносъдови болести.

Откритието може да е от ползва при бъдещи пътувания на хора на далечни разстояния в космоса.

Изследването е първото, фокусирало вниманието върху смъртността сред астронавти от мисиите "Аполо" - единствените хора, пътували на толкова големи разстояния от Земята.

Констатирано бе, че най-голямата заплаха за здравето на астронавтите от мисиите "Аполо" е свързана с космическите лъчи, които са по-често срещани и по-силни извън магнитния "мехур", обграждащ нашата планета.

От НАСА оспориха резултатите, като заявиха, че е рано да се правят заключения за ефекта от космическите лъчи върху астронавтите от мисиите "Аполо", тъй като данните са ограничени.

Резултатите от изследването могат да бъдат от полза за САЩ и други държави, както и за частни компания, като "Спейс Екс" на Илон Мъск, които планират мисии до Марс и други дестинации отвъд Земята.

Учените изследвали данни за смъртността сред 42-ма летели в космоса астронавти, включително 7 от мисиите "Аполо", и сред други 35-ма астронавти, които не са пътували в космоса.

Оказало се, че сред астронавтите от мисиите "Аполо" смъртността вследствие на сърдечносъдови болести е 5 пъти по-голяма, отколкото сред онези, които никога не са били в космоса или са летели на борда на совалки, орбитирали на височина няколкостотин км от Земята.

Резултатите от изследването са публикувани в Scientific Reports.
Космическите лъчи са рискови за астронавтите

Резултатите от изследването са публикувани в Scientific Reports.