Каква е атмосферата на планетите от ТРАППИСТ-1 | IT.dir.bg

Каква е атмосферата на планетите от ТРАППИСТ-1 9
NASA

Каква е атмосферата на планетите от ТРАППИСТ-1

Преди време учените откриха, че поне три от скалистите екзопланети на звездата ТРАППИСТ-1 могат да имат атмосфера. Изследвания показват каква може да е тя.

Планетите, които орбитират около ТРАППИСТ-1, вероятно са загубили цялата си първична атмосфера в резултат на мощни взривове и след това са се снабдили с вторична атмосфера вследствие на същите взривове, сочат резултатите от изследване, цитирани от Лайф и БТА.

Вижте как изглежда системата на ТРАППИСТ-1 >> >> >>

Международна група от астрономи изследвала последствията от кометни бомбардировки върху 7-те планети от звездната система ТРАППИСТ-1, разположена на разстояние 40 светлинни години от Земята. Оказало се, че планетите били подложени на високоенергийни сблъсъци с обща мощност до 1 трилион мегатона.

В резултат на взривовете първичните им атмосфери и океаните на повърхността им били изхвърлени в космоса. Част от падналите комети обаче запълнили мястото на старата атмосфера с нова и това на старите океани с нови, като в края на краищата ги направили по-големи в сравнение с унищожените първични газови и водни обвивки.

Учените създали модел на взаимодействието на системата от 7 планети с кометни пояси с различна маса. Било установено, че много комети вероятно са паднали върху всяка от планетите дори ако става въпрос за кометни пояси с малка маса. При това скоростта на сблъсъците и съответстващата на взривовете енергия били огромни. Външните планети се сблъскали с кометите със скорост 20 км/сек, а вътрешните - със скорост до 100 км/сек.

При подобна скорост дори сблъсък с относително малка комета може да предизвика взрив с мощност 1 милиард мегатона. Всяка от 7-те планети вероятно е била подложена на много подобни сблъсъци. Във всички реалистични сценарии тези взривове стават причина първичната атмосфера и хидросфера на планетите да бъдат изхвърлени в космоса.

При взривовете кометите, чийто диаметър е по-малък от 3 км, освобождавали недостатъчно енергия, за да изхвърлят значителна част от собствената си маса в космоса.

Това означава, че въпреки поредицата мощни взривове и загубата на първичните атмосфери, вторичните атмосфери на планетите вероятно са били дори по-плътни от първичните. Съставът на вторичната атмосфера вероятно е бил зависим от този на кометите във въпросната звездна система, т.е. там е имало голямо количество вода и въглероден газ.

Резултатите от изследването са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Soiety.
Каква е атмосферата на планетите от ТРАППИСТ-1 9