Русия превърна стар съветски самолет в хибрид
Модифицираната версия на Як-40 има електродвигател с перка
Обратно в новинатаКоментари - Русия превърна стар съветски самолет в хибрид | IT.dir.bg
Коментари
Такова животно като електрически самолет за търговски полети е невъзможно. Батериите са прекалено тежки, за да може да се конструира нещо подобно за далечни полети.
Аз не виждам тук никаква новина, от каквото и да било естество. Съществува серийно производство на електрически самолети за превоз на пътници - ALICE, който може да прелети 440 морски мили (около1000 км) със скорост 220 възела, превозвайки 9 пасажери, с товароподемност около 1.4 тона. Таван на полета 32000 фута (10000 м). Задвижва се с два електродвигателя от по 640 кВт, разположени в задната част, от двете страни на Т-образния вертикален стабилизатор.
ЛЛ означава Летающая Лаборатория. Това е изпитателен самолет и ще остане в единствена бройка, като тестова платформа и демонстратор. Самолети с индекс ЛЛ се създават от повече от 85 години. Абе може ли пълни лаици да превеждат толкова некомпетекнтно и некадърно? Може - в дир-а е така.
...и продължение на историята (и тенденциозното некадърство на "редактора") Самолетът, в този му вид е СГЛОБЕН от руснаци, но НЕ СТАВА ДУМА ЗА РУСКА РАЗРАБОТКА!!! Става дума за поръчка на ЧЕШКОТО конструкторско бюро и самолетостроителен завод "Let Kunovice". Всъшност, точното наименование на модификацията е Jak-40LL (от Letajici Labor - пак същото, но на чешки). Чехите са сметнали, че тримоторният ЯК-40 e подходящ за експериментална платформа за изпитания на бъдещия техен електрически двигател за най-продаваният им самолет Let L 410 «Turbolet». Т.е., правилното име на статията трябва да е - "Чехи наеха руска фирма за изпитанията на експериментален електродвигател, монтиран на ЯК-40"
Не съм много сигурен но "Let Kunovice" май вече не съществува, а се нарича "Aircraft Industries" и е 100% руска собственост.
Прав си - наистина собственик е руската "Уральская горно-металлургическая компания", но, слава Богу, инженерите и техническата база са си чешки и руските мениджъри не се бъркат на развойната дейност, докато фирмата е на печалба :) Всъшност, от техническа гледна точка, решението за използването на ЯК-40 e отлично. Самолетът поначало покрива един куп изисквания на военните, включително увеличената живучест, при която е възможе нормален полет дори при само един работещ щатен двигател. Т.е., полетните изпитания са в условия на максимална възможна сигурност за пилотите и учените на борда. Изпитваните електрически двигатели са с мощност, практически съвпадаща с използваните в момента турбовитлови М-601Е - 510КВт. Т.е., ако решат проблемите с батериите и охлаждането, руснаците ще получат самолетният еквивалент на "Тесла" - лек, но обемен самолет за полети на средни разстояния (700-900км), с полезен товар около 1400кг - 18-20 пътника, при скорост 400 км/ч и отговарящ на всички еконорми в Европа. Тъй като пък производителят е в Чехия, излизането на европейския пазар ще е относително лесно. Честно - пожелавам им успех!
Не знам колега, но да ползваш самолет, който гори 1000 кг керосин на час за лаборатория е странно! Як-40 е анти самолет. Направен е да вози двама генерала с жените им и два куфара и да каца в кал и локви. За друго не става. За правене на пари от превоз по въздуха при сегашните цени на керосина - абсурд. За това изделие мога да ви разказвам с часове, но нещата за които мога да го похваля не са много.
От километър личи, че е експеримент. Толкова странно е залепен този "нос", толкова против законите на аеродинамиката, че няма накъде повече. Просто чехите "усвояват едни пари". На европейците. Дето си мислят, че техниката е като вибраторите - можеш да сложиш на всичко батерии и моторче ! Ах да, със слънчева батерия ! :) И биеш барабана как спасяваш света !
По времето на бай Тошо имахме 2 такива правителственни самолета. Единия седеше на летището в София, а друфия в Доброславци. Близал съм във втория и трябва да ви кажа, самолета си беше супер луксозен и всичко си му беше както пишат по дебелите книги. Интересното е, къде отидаха тези самолети, заедно с 20-ина МИГ 23, които имахме базирани в Доброславци и Габровница. Та те пазеха небето на западна България. Къде се дянаха всичките тези самолети, които имахме по тошово време? Те бяха в изправност и ЛЕТЯХА! Пълна загадка и мистерия.....
Единият "отиде" в Хему Ер, този на бай Тошо LZ-DOS. Дълго време летя там, като бизнес самолетче. Интериорът му беше автентичен и абсолютно запазен от онези времена. Сега мисля че изгнива в източната част на летателното поле, заедно с няколко ВАЕ-145, също на Хемус Ер.
До: ... Миг-23 в Габровница и Доброслявци не бяха 20-тина а 49. Стояха паркирани на стоянката до височинния дом на летището в Доброславци, преди да ги нарежат на скраб. Някои продадохМЕ зад граница, например Миг-23 МЛД 204 - "отлетя" за Cote d'Ivoire. Има една негова снимка от 2004 година, обрасъл, пожълтял фанар и изгоряла боя - грозна гледка!
Невероятно тъпоумен превод от оригиналната руска статия. Това НЕ е хибриден самолет. Т.е. - електрическият двигател там НЕ е част от силово-задвижващата установка, а е поставен само с цел експерименти. Самият двигател е особен - неговите намотки са от високотемпературен свръхпроводник и именно те са главната цел на изпитанията. Целта е не само да се изпита работата на такъв ел-двигател в реални условия, но и на всички свързани с него акумулатори, преобразуватели, контролни блокове и т.н. Оттам и буквите ЛЛ в името на тази модификация на самолета - "Летяща Лаборатория". Т.е., машината си лети с двата щатни турбореактивни двигателя - тези, разположени отзад на фюзелажа. Третият щатен двигател - този разположен в основата на опашната плоскост е заменен с турбовалов газотурбинен двигател, към който е закачен електрогенератор, захранващ изпитвания ел-двигател, и пълнещ акумулаторите, поддържащи криогенната система. Да поясня - "високотемпературен свръхпроводник", към момента е проводник с нулево съпротивление при температури около 150-170 К, което е съществено подобрение от свръхпроводниците работещи само при температури близки до 0К. Такъв например е итрий-барий-медния оксид, която сплав получава свойства на свръхпроводник при 92К, което дава възможност да се охлажда просто с течен азот (77Н). Оттам и нужда от охлаждаща система.
Прав си, но толкова може да се очаква от Стоян Гогов. Когато пишеш по проблеми, които не са ти ясни се получава това недоносче. Некадърно написаната статия е и сред основните причини за изключително малоумните кементари под нея.
кога успяха да го краднат от Ръсел Хемли или не става дума за истинския високотемпературен свръхпроводник, за поредната сероводородна партенка?
знаем ги всички руски успехи на руското хвърчилостроене... накрая има мъртви руски герой и разбити руски самальоти.ха.ха
Нещо не сте разбрали. Това е мини вятърен генератор и произвежда ток за лаптопите на пътниците
Не е смешно. Всички по-големи пътнически самолети имат такава вятърна турбина. При пълен отказ на електрическата система се изнася автоматично встрани от фюзелажа и дава захранване на най-най важните системи, колкото да може да кацне самолетът. Не е голяма, няма и метър в диаметър. Но при скорости от няколкостотин км в час сигурно дава до 5-6-на kW. Впрочем, в такива ситуации на пътниците хич не им е до лаптопи ...
само да питам... тия 680 к.с. успяват ли да компенсират тежеста на батериите които са намъкнали в самолета
Не успяват. И никой самолет не успява. Въобще самолетът е полетял когато братята Райт успяват да направят изключително лек двигател с вътрешно горене за самолета си. Всичко друго преди тях е било вече изобретено, взаимствали са го, с едно изключение. Но самолетът е полетятл именно благодарение на ДВГ (после ГТД). Само той има достатъчна специфична мощност (кс/кг), за да може самолетът да лети. Когато го заместите с електродвигател и батериите към него - това вече не е самолет. И най-добрите батерии са с един порядък с по-нисък енергиен капацитет от добрия стар керосин. И това е непреодолима разлика. Фундаментални физически ограничения. Не става електролетът. Може да става само за демонстрации пред попечителите на зелени фондове. Но вече не е самолет. Няма маневреност, няма скорост, няма товароносимост, няма височина, нищо не остава от самолета. Но докато има Гретенчета да дават пари - ще има и тарикати, които ги прибират. Парите, не гретенчетата.
муа ха ха ха ха ха ха ха ха ха... неее... рашките са уникални. :))))) ха ха ха ха ха хора... това е за графата вицове Кога ще видим танк с перка? :))))
"Як-40 е съветски самолет, разработен през 60-те години на миналия век." - ами така е, те по-нови неща нямат.
ах, колко си оригинален... само в собствените си оченца, обаче