Звезди се образуват до черна дупка в Млечния път | IT.dir.bg

Звезди се образуват до черна дупка в Млечния път 6
EPA/БГНЕС

Звезди се образуват до черна дупка в Млечния път

Астрономи оповестиха, че с помощта на телескоп в Чили са открили признаци за зараждане на звезди близо до супермасивната черна дупка в центъра на Млечния път.

Ако откритието им бъде потвърдено, това ще означава, че за пръв път образуване на звезди е наблюдавано толкова близо до центъра на нашата галактика, предаде ЮПИ, цитиран от БТА.

Силната гравитация на черната дупка създава турбулентен район в космическото пространство, край който всеки сформиращ звезди облак от прах и газ ще се разкъса, преди да се родят звезди, поясниха астрономите от Северозападния университет в Еванстън, Илинойс.
"Хората смятат, че е трудно да се сформират звезди близо до супермасивна черна дупка, заяви ръководителят на изследването Фархад Задех. Екипът ни обаче наблюдава прах и газ, които са станали толкова плътни, че могат да превъзмогнат негостриемната обкръжаваща ги среда."

Астрономите ползвали телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), който им помогнал да открият изхвърляне на материал от плътни пашкули газ и прах. Подобно изхвърляне на материал обикновено свидетелства за сформиране на млада звезда, отбелязаха астрономите.

"Онова, което се вижда на снимките, направени с ALMA, много напомня наблюдаваното в други райони на Вселената, където се сформират звезди, поясни Задех. В резултат вероятно на сливането си молекулярните облаци могат да станат толкова масивни и плътни, че да преминат прага, който позволява на гравитацията да командва нещата, а това отключва поредица събития, които неминуемо водят до раждане на звезда."

Tелескопът ALMA е съставен от 66 силно чувствителни антени, разположени на разстояние до 16 километра. Най-големият телескоп в света официално влезе в действие миналия месец, предоставяйки на астрономите възможността да се взират още по-дълбоко във Вселената.

Вижте снимки на телескопа ALMA >>