Изминалите 12 месеца доближиха човечеството до по-пълно разбиране за Вселената и отговарянето на важни въпроси. Учените успяха да разработят проекти, за които по-рано бяхме чували единствено от научнофантастичните филми.

От голямата палитра открития и постижения се открояват някои, които определено ще оформят бъдещето ни като вид, дори и да са останали по на заден план в новините. Други пък, като първата снимка на черна дупка, станаха водещи новини на всички световни медии.

В редовете по-долу ще откриете най-големите научни и технологични постижения, случили се през 2019 година. В анкетата под тях може да гласувате и определите най-важното и значимо измежду тях.

Първата снимка на черна дупка

Изображението е първото видимо потвърждение за съществуването на черни дупки

Снимка: ESA/ESO

Човечеството успя да направи първата в историята снимка на черна дупка. Тя е с огромни размери и се намира в центъра на галактика M87.

Диаметърът ѝ е 40 милиарда километра - по-голям от този на Слънчевата система, а в заснемането ѝ са участвали 8 телескопа, разположени по цялата Земя. Заедно те са образували един общ телескоп с диаметър 9000 километра.

Масата на черната дупка е 6,5 милиарди пъти по-голяма от този на Слънцето.

По-важното откритие е свързано с формата на черната дупка. Снимката показва, че тя е кръгла. Учените коментират, че постижението на проекта е огромно, защото това е първото оптично доказателство за съществуването на черни дупки.

Човечеството посети най-отдалечения си обект

Арокот се намира на 1,6 милиарда кометра от Земята

Арокот (Ултима Туле) се превърна в най-старото и най-отдалечено от нашата планета изследвано небесно тяло.

В самото начало на годината сондата "Нови Хоризонти", която вече фотографира Плутон, премина рекордно близо до астероидът, намиращ се на 1,6 милиарда километра от Земята.

Арокот e oĸoлo 32 ĸилoмeтpa дълъг и ce пpeдпoлaгa, чe e ocтaнaл нeпpoмeнeн пъpвитe гoдини живoт нa Cлънцeтo. За това говори и ръждиво-червеникавият му тъмен цвят. Астрономите се учудиха, когато откриха следи от лавини върху обекта, чиято форма наподобява сплеснат снежен човек.

Google обяви "квантово превъзходство"

След години Google може да стане първата компания, създава изкуствен интелект със съзнание

Снимка: D-Wave

От Google съобщиха, че създали квантов процесор, който може да направи сложни изчисления за 200 секунди, докато на суперкомпютър от класически вид ще са му нужни 10 хиляди години за същата цел.

Учените коментират, че по този начин  компанията е постигнала "квантово превъзходство" и е направила най-важната крачка към създаването на универсален квантов компютър.

Възможността сложни алгоритми да се решават за секунди, вместо за хилядолетия, ще позволи създаването на много точни прогнози, изобретяването на нови технологии и лекарства и на практика - влизането на човечеството в нова епоха.

Някои футуристи говорят, че универсалният квантов компютър ще позволи направата на изкуствен интелект "със съзнание". Други са притеснени, че подобно устройство ще позволи точното прогнозиране на действията на всеки един човек - огромна сила в ръцете на този, който притежава подобна възможност.

Междузвездният пришълец "Борисов"

Най-добрата снимка на междузвездната комета "Борисов"

Човечеството откри втората комета, идваща от чужда звездна система и успя да направи първата ясна снимка на подобен обект.

Кометата "Борисов" е открита от кримски астроном-аматьор, а може би най-важната новина, свързана с обекта е, че учените намериха следи от замръзнала вода на повърхността му.

Адам Маккей от центъра "Годард" и колегите му сега откриха големи количества кислород около кометата, вероятно резултат от сублимиране на воден лед заради топлината от Слънцето. По техните данни кометата произвежда до 19 килограма вода в секунда.

Астрономите отбелязват, че "Борисов" свидетелства за това, че животът е възможен и на други светове, тъй като водата е доста разпространен елемент. Теорията, че първите микроорганизми на Земята може да са били донесени от комета, също  изглежда една идея по-възможна след откритието на междузведната комета.

Първата сонда на обратната страна на Луната

Китай смята да се превърне във втората страна на Луната след САЩ

Снимка: CNSA

На 3 януари 2019 година Китай се превърна в първата страна изпратила сонда и луноход на обратната страна на Луната. Малко след това се появиха и първите снимки, направени от повърхността на нашия спътник, която никога не виждаме.

Благодарение на сондата, стана ясно, че на обратната страна на Луната има богати на желязо минерали, идващи от мантията на нашия естествен спътник.

Съставът на лунната мантия е слабо изучен. Откритието на споменатите минерали представлява истински пробив за науката. Според най-разпространената хипотеза Луната се е образувала след гигантски сблъсък на първичната Земя с небесно тяло с размерите на Марс, кръстено Тея.

Този сблъсък е отнел материя от Земята, разтопени скали под формата на магма, които впоследствие са се наслоили и са образували Луната. Първоначално нейната повърхност е била океан от магма който впоследствие се е охладил. Най-леките елементи са образували кората на естествения ни спътник. А по-плътните минерали, като оливинът, са потънали в лунната мантия. Новото откритие на китайския луноход потвърждава хипотезата за "океана от лунна магма".

Синтетична ДНК

Новите генетични градивни елементи могат да оформят бъдещето на човечеството

Снимка: Harvard University

ДHK e ocнoвaтa нa живoтa нa Зeмятa и cъxpaнявa гeнeтичнaтa инфopмaция в чeтиpи ĸлючoви xимичecĸи вeщecтвa - гyaнин, цитoзин, aдeнин и тимин, ĸoитo oбиĸнoвeнo ce oтбeлязвaт cъc cвoитe пъpви бyĸви: cъoтвeтнo G, С, А и Т.

Учени от Харвард са успели да добавят още 4 букви, към ДНК, разширявайки двойно генетичната азбука. Значението на откритието, наречено "ДНК на Хачимоджи" е основополагащо за бъдещето на човечеството.

Първата цел на учените е за използват синтетичната ДНК за създаване на микроскопични организми, програмирани да диагностицират заболявания. След това ще се появат микроорганизми за откриване на нови вируси и други, произвеждащи полезни протеини и лекарства.

Екипът, стоящ зад откритието смята, че лечението на всяка една болест би могло да се революционизира от допълнителните ДНК кодове.

Едно от големите предизвикателства е клетките да разбират и следват инструкциите, дадени кода, съставен от новите букви в ДНК. Учените обаче смятат, че решаването на този проблем е лесно.

Новините за "ДНК на Хачимоджи" обаче не е приемана радостно от всички. Според едни тя отваря вратата към едно дистопично бъдеще на богати, които са се превърнали в отделна раса с много по-силен ум и способности. Други пък говорят, че технологията за добавяне на нови кодове в ДНК ще доведе до създаването на по-съвършени биологични оръжия.

Значението на откритието обаче надхвърля пределите на Земята. От НАСА споделят, че "ДНК на Хачимоджи" разкрива как може да изглежда генетичния код на извънземните организми и колко различни видове "генетични блокчета" и идващите с тях кодове и възможности са налични във Вселената.

Други учени споделят, че откритието надхвърля и самато биология, защото позволява създаването на самосъздаващи се наноструктури и нанороботи.

Активиране на лабораторни мини мозъци

Лабораторните мозъци повдигнаха редица етични въпроси

Снимка: Stem cell

Учени за пръв път откриха електрична дейност, напомняща човешката, в мини мозъци, създадени в лаборатория въз основа на стволови клетки.

От десетина години учени използват възрастни стволови клетки, за да създадат органели - клетъчни структури, които служат като модел на изследвания орган. Досега обаче церебралните органели не притежаваха активна невронна мрежа.

Пробивът станал отчасти възможен заради подобрения в отглеждането на култури от стволови клетки. Освен това било осигурено повече време за развитие на невроните, както в мозъците на фетуси в утробата.

Първите регистрирани мозъчни вълни били редки и с една и съща честота. Постепенно обаче били генерирани вълни с различни честоти в по-редовен интервал. Учените констатирали, че е налице сходство между развитието на органелите и на 39 преждевременно родени бебета.

Учените смятат, че мини мозъците нямат съзнание, защото напомнят мозъците на преждевременно родени бебета. Специалистите обаче не могат да го докажат, а това повдига нови въпроси от етично естество.

Откритието може да помогне за намирането на лекарство на невродегенеративните болести и по-пълно разбиране на човешкия мозък.

Робот стрелец в Космоса

Руският робот се превърна в първия космонавт-аватар

Снимка: Роскосмос

Русия изпрати в Космоса своя най-усъвършенстван робот "Фьодор". Преди да се отправи на пътешествие към Международната космическа станция, той управляваше стара УАЗ-ка, извършваше заварки, вдигаше тежести и дори стреля с пистолет.

По време на престоя си на МКС руснаците превърнаха "Фьодор" в космонавт-аватар. Оператори могат лесно да управляват маневрените крайници на робота, благодарение на което да не се излагат на излишен риск.

Русия планира в бъдеще да използва подобни роботи както на Земята, така и на Луната - при строежа на бъдещата си база там.