Пресъздадоха свръхновите на Земята | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Пресъздадоха свръхновите на Земята

С помощта на лазер бяха получени атоми като тези при свръхнови.

Като използваха свръхмощен лазер, учени получиха атоми под формата на екзотична плазма, подобна на тази в ядрата на експлодиращи звезди, съобщи списание "Sciences et Avenir", съобщава БТА.

ВИДЕО >> >> >>

Учени от университета на Осака, Япония, и техни колеги от международен екип за пръв път получиха атоми в екзотично екстремно състояние, каквото може да се наблюдава по време на свръхнови - звездни експлозии, при които за няколко милисекунди се освобождава енергия, равняваща се на тази на няколко милиарда слънца.

Това бе постигнато чрез използване на един от най-мощните фемтосекундни лазери в света - J-Karen в Япония.

Като бомбардирали материя със свръхкратки лазерни импулси, учените получили "кухи" атоми, т.е. атоми, при които намиращият се най-близо до ядрото слой електрони е отнет, за разлика от йоните, при които е отнет най-външният слой електрони.

За пръв път "кухи" атоми са получени с видима лазерна светлина, след като предишни експерименти, при които лазер генерира снопове рентгенови лъчи, доведоха до същия резултат.

Тъй като природата не търпи празно пространство, електроните от външния слой "слизат" надолу и заемат местата на тези от вътрешния слой, ако той е бил отнет.

Докато правят това, излъчват огромно количество високоенергийни рентгенови лъчи.

Учените са на мнение, че методът може да се използва за получаване на източници на рентгенови лъчи с висок интензитет.

Освен това изследването на "кухи" атоми и предизвиканите от тях множество реакции ще позволи да се опознаят феномени по време на свръхнови.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Nature".
Пресъздадоха свръхновите на Земята

С помощта на лазер бяха получени атоми като тези при свръхнови.

ВИДЕО >> >> >>

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Nature".