Учени откриха следи от ледено езеро на Марс | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Учени откриха следи от ледено езеро на Марс

Холандски учени предполагат, че и досега под повърхността на планетата Марс могат да бъдат открити замръзнали езера.

Специалистите са анализирали необичайния релеф на кратера Хаос Арам на Марс. Според тях под повърхността му е имало ледено езеро. А когато то се е стопило, е настъпила катастрофа. На дъното на кратера са паднали покриващите езерото наноси, а от кратера се е изляла четири пъти повече вода, отколкото се съдържа в езерото Байкал, съобщи РИА "Новости", цитирана от БТА.

Мануел Рода от университета на Утрехт, Холандия, е представил резултатите от изследването си на Европейския конгрес по планетология в Лондон. Колегите му са проследили историята на кратера, съпоставяйки спътникови снимки на кратера с модели на топенето на леда в езерото.

"Преди около 3,5 милиарда години древният кратер Хаос Арам е бил частично запълнен с воден лед, който е бил покрит с наносен слой с дебелина 2 километра. Той е изолирал езерото от температурата на повърхността на планетата, но в продължение на милиони години ледът постепенно се е стопявал от топлината, идваща от недрата на Марс. Слоят над водата се е сринал", твърди Рода.

В резултат на това от кратера са се излели стотици хиляди кубически метра вода. В продължение на месец водата издълбала до кратера долина с дължина 10 километра и дълбочина 2 километра, а на дъното на Хаос Арам останали отломки от седиментни скали.

Учените предполагат, че под повърхността на Марс и досега може да има ледени езера, подобни на това, което е съществувало в кратера Хаос Арам. Възможно е някои от тях да не са успели да се разтопят или водата в тях да се е разтопила частично.

Езерата под повърхността на Червената планета показват, че превръщането на Марс в студена планета е станало бързо, твърдят изследователите. В тях може да са се запазили условия за съществуване на живот, скрит от мощните ултравиолетови лъчи на повърхността на планетата.