Невробиолог от Станфорд: Свободната воля не съществува
Според Робърт Саполски всяко действие на човека е предопределено от биологията и възпитанието му
Робърт Саполски, невробиолог от Университета в Станфорд, твърди в мащабно свое изследване, че човешката свободна воля не съществува. Саполски е прекарал повече от четири десетилетия в обширно изучаване на поведението на хората и приматите. Той основава тезата си именно на своите наблюдения, пише Futurism.
Саполски е има научни степени от Харвардския Университет и Университетът на Рокфелер в Ню Йорк. През годините той е носител на множество престижни награди, като на 30 годишна възраст взема стипендията за "гений" на "Макартър".
Новата му книга "Решен: живот без свободна воля" оборва основните аргументи в полза на наличието на свободна воля.
"Почти всичко, което правим, се свежда до биология, възпитание и обстоятелства. Ние, като всеки друг жив организъм, сме просто "биологични машини", смята ученият.
"Светът наистина е прецакан. Той е и много по-несправедлив от факта, че награждаваме или наказваме хора за неща, върху които те нямат контрол", каза Саполски пред The LA Times. "Нямаме свободна воля. Спрете да ни приписвате неща, които не съществуват."
Идеята, че свободната воля означава, че ние отговаряме за нашите действия, е "напълно безполезна дефиниция", допълва той пред The New York Times.
"За да съществува свободна воля, тя трябва да функционира на биологично ниво напълно независимо от историята на този организъм", каза той пред вестника. "Ще можете да идентифицирате невроните, които са причинили определено поведение, и няма да има значение какво прави някой друг неврон в мозъка, каква е средата, какви са хормоналните нива на човека, в каква култура е възпитан. Оказва се обаче, че всички тези неща имат значение.
Ние прекарваме целия си живот, предразположени към реагирането на различни стимули - лоша миризма, например. Начинът, по който действаме при тази миризма, се определя от нашата генетика, генетиката, която е програмирала нашите обонятелни рецептори. По време на нашето възпитание ние сме допълнително програмирани да отговаряме на възприятията си
Във всеки значим момент ние вземаме решения въз основа на нашите вкусове и пристрастия, ценности и характер. Всички те идват отнякъде и умовете ни определено не действат независимо от тях", допълва ученият пред The New York Times.
ко свободната воля е измама, казва Саполски, тогава моралната отговорност не би съществувала. Можем само да "поемем собственост" върху това, което правим - включително моралните решения - "в чисто механичен смисъл".
Мнозинството от учените обаче не са съгласни с идеята на Саполски.
"Тези, които прокарват идеята, че не сме нищо повече от детерминистични биохимични кукли, са отговорни за засилването на психологическото страдание и безнадеждността в този свят", казва Питър У. Це, невролог от Дартмутския колеж, пред The LA Times.
"Логически е неоправдано, нелепо и безсмислено да се вярва, че нещо "добро" може да се случи на една машина. Въпреки това съм сигурен, че е добре хората да изпитват по-малко болка и повече щастие", отговаря Саполски.
Въпросът за свободната воля се изследва от философи, теолози, биолози и дори физици от над 2000 години. Все още липсва консенсус, макар всяка школа и гледна точка да е убедена, че разполага с верния отговор.