Учени откриха нов вид Тиранозавър | IT.dir.bg

Снимка: АП/Teresa Crawford/БТА

Учени откриха нов вид Тиранозавър

Според изследването това е страховит върховен хищник от Северна Америка в залеза на ерата на динозаврите, който е бил предшественик на легендарния Т-рекс

| Редактор: Аделина Томова 1 1941

Учени, които са анализирали отново частичен череп, открит за първи път през 1983 г. в югоизточната част на щата Ню Мексико, са стигнали до заключението, че фосилът е от нов вид Тиранозавър, предаде Ройтерс.

Според изследването, публикувано в сп. "Сайънтифик рипортс", новият вид е страховит върховен хищник от западната част на Северна Америка в залеза на ерата на динозаврите, който е бил предшественик на легендарния Тиранозавър рекс.

Фините различия, наблюдавани в черепа, според учените дават основание динозавърът да бъде признат за отделен вид, наречен Тиранозавър макренсис (Tyrannosaurus mcraensis), който е живял няколко милиона години преди Тиранозавър рекс и е бил сравним с него по размери.

Досега учените смятаха, че фосилът е от Тиранозавър рекс, пише БТА.

Други изследователи обаче изразиха съмнение, че става въпрос за нов вид, тъй като различията между фосила и други черепи на Тиранозавър рекс са незабележими.

Тиранозавър рекс е единственият признат вид от рода Тиранозаври (Tyrannosaurus), откакто динозавърът е описан за първи път през 1905 г. Родът е по-широкообхватна група от сродни организми, отколкото видът.

Вкаменелостите от Тиранозавър рекс датират от няколко милиона години преди сблъсъка на Земята с астероид преди 66 милиона години, обрекъл динозаврите на гибел.

Части от фосилизирания череп в Ню Мексико са открити за първи път през 1983 г. По-късно са намерени още.

Палеонтологът Антъни Фиорило, изпълнителен директор на Природонаучния музей на Ню Мексико и един от авторите на изследването, казва, че са събрани около 25 процента от черепа.

Сравнявайки фосила с други черепи на Тиранозавър рекс, изследователите са установили наличието на фини различия, които са ги навели на мисълта за нов вид.

Вероятно най-големият известен Тиранозавър е екземпляр с дължина 12,3 метра на име Сю в музея "Фийлд" в Чикаго.

Според изследователите съществуването на Tиранозавър макренсис променя разбирането за произхода на Тиранозаврите.

Въпросът за потенциалното наличие на повече видове от легендарния динозавър остава спорен. През 2022 г. някои изследователи през предложиха съществуването на три вида Тиранозаври въз основа на различия в бедрените кости и зъбите, наблюдавани във вкаменелости. Други учени обаче не се съгласиха с това, тъй като според тях доказателствата са недостатъчни.

| Редактор : Аделина Томова 1 1941 Снимка: АП/Teresa Crawford/БТА

Досега учените смятаха, че фосилът е от Тиранозавър рекс, пише БТА.