Физици: ”Интерстелар” да се показва в училище | IT.dir.bg

Физици: ”Интерстелар” да се показва в училище 2
Александра филмс

Физици: ”Интерстелар” да се показва в училище

Филмът „Интерстелар“ да бъде включен в учебната програма, застъпват се учени с публикации в Американския журнал за физика и „Класическа и квантова гравитация“.

Изследователите обясняват, че призивът им идва след прозрението за черните дупки, дошло в резултат на визуалните ефекти във филма. Физиците подчертават, че изобразяването на „червейните дупки“ там е научно точно, съобщи Би Би Си, цитирана от "Площад Славейков".

„Физиката винаги е била много внимателно проверявана от експертите, за да е точна. Публикацията трябва да окуражи учителите да показват филма „Интерстелар“ в класовете си при преподаването на общата теория на относителността“, аргументира се теоретичният физик д-р Дейвид Джаксън в американския журнал.

Режисьорът на филма Кристофър Нолан обяснява, че коментарите на д-р Джаксън, както и двете публикации, са много важни за него.

„От самото начало всички вярвахме, че е време да вдъхновим едно друго поколение да погледне отвъд, да погледне отново към звездите. Надявахме се, че с поставянето на науката на екран и правейки я развлекателна за децата, можем да подтикнем астронавтите на утрешния ден – това беше крайната цел на проекта ни", казва режисьорът.

По „Интерстелар“ Нолан е работил с Кип Торн, професор по теоретична физика в Калифорнийския технологичен институт, а също и един от изпълнителните продуценти на филма. Визията на Торн е била да създадат научно-фантастичен филм с истинска наука, втъкана в историята.

„Филми като „Интерстелар“, „Контакт“, „2001: Една одисея в космоса“ са вдъхновения за младите. Голям брой хора, на които съм преподавал като физик, са навлизали в тази материя именно заради заглавия като тези. Така че, ако искаш да направиш филм, който наистина привлича младежите към науката, той трябва да е научно обоснован и точен“, обяснява проф. Торн.

Дизайнерите на „Интерстелар“ са рисували на базата на научни уравнения при създаването на компютърно-генерираните ефекти във филма. Особено внимание е обърнато на репрезентацията на супермасивна черна дупка във филма и „червейна дупка“, която свързва нашата Слънчева система с друга галактика.

Специално за филма компанията за визуални ефекти е разработила изцяло нов софтуерен набор, който позволява да се изчисли пътят на слънчевите лъчи през изкривеното пространство около черната дупка. Програмата създава изображения с изключително висока разделителна способност, подходящи за холивудски филм. А получените снимки разкриват деликатни и фини модели, каквито не са наблюдавани никога преди.

В „Интерстелар“ впечатляващите визуални ефекти са погълнали голяма част от 165-те милиона долара бюджет. За първи път в историята на киното една черна дупка е показана такава, каквато бихме я наблюдавали отблизо. Всъщност ние виждаме ореола около нея, който представлява сиянието на акретационния диск, фокусирано от гравитационното ѝ поле.

Във филма космическият обект е наречен Гаргантюа – измислена, но напълно възможна свръхмасивна черна дупка, чиято маса е 100 млн. пъти по-голяма тази на Слънцето и се намира на 10 млрд. светлинни години от Земята. Гаргантюа се върти около оста си с 99,8% от скоростта на светлината, а около нея в орбита има няколко планети.

„Значението на науката беше в заложено в ДНК на проекта от самото начало. Опитахме да бъдем верни на първоначалния си импулс за вглеждане в реалността, на това, което е достъпно до нас от гледна точка на целия корпус на знанието, на реалната физика, на астрофизиката, на всички възможности, които невероятните концепции в тези науки предлагат“, казва Нолан.
Физици: ”Интерстелар” да се показва в училище 2