EPA/БГНЕС
QR кодовете - послание от ново поколение
Все по-често в ежедневието си срещаме QR кодове. И все по-често се чудим какво всъщност представляват и какво иска да ни каже сложната плетеница от правоъгълници и линии, наподобяващи лабиринт.
2
310
Най-общо казано QR-ът е двуизмерен баркод, съдържащ определена информация. За разликата от познатите ни в магазините баркодове, в QR кодовете могат да се записват по-големи обеми от информация, както цифри, така и текст. Това обясни за БТА Петър Банчев, експерт в дирекция "Продукти и услуги" в "М-Тел".
Едно от големите му преимущества е, че вместо дадена информация да бъде въвеждана ръчно в телефона, което е предпоставка за грешки и отнема време, той дава възможност директно в устройството да бъдат запаметени адреси на сайтове, рекламни послания, данни и други. Още един плюс е, че QR-ите могат да се използват, дори ако бъде нарушена 20-25 процента от целостта им, стига да са запазени трите контролни точки (те се намират в три от четирите ъгъла на кода).
Употреба
QR кодовете в ежедневието са най-удобни за употреба посредством мобилен телефон, като процедурата е доста облекчена. Използващите операционната система "Symbian" най-често имат директно на телефоните си предварително инсталирана и качена програма за четене на кодовете. При телефоните, функциониращи с операционни системи "Android" или "iOS" на "Apple", потребителят трябва да влезе в съответния маркет за приложения, където има широк избор от безплатни програми за сканиране на кодове. Единствено трябва да избере тази, която най-много му допада като интерфейс, и да я свали безплатно на телефона си.
Приложение
Първоначално QR кодовете възникват първо в автомобилната индустрия, за да се следи производствения процес. Така с развитието на технологиите, се дава по-голяма възможност за употреба, а през последните години, откакто има камерaфони и смартфони, т.е. такива с наличието на камера и с четци за QR кодове, се стига до най-масовото им приложение.
Най-често се използват като инструмент за промоции в рекламата и маркетинга. Причина за това е, че може допълнително да се развиват продуктите на определена компания и освен чисто физически, се засилва емоционалната връзка на клиента с продукта.
При сканиране на код от флайер, брошура или билборд, потребителят може директно да бъде препратен до желана страница от страна на рекламодателя, а след това да продължи с операциите по-нататък.
Други похвати, за които се използват QR кодовете, са по-подробна информация за стока, приложения на мобилни устройства, ваучери за намаления, отстъпки и т.н. Някои предприемчиви бизнесмени поставят QR кодове на визитните си картички и така позволяват данните директно да бъдат съхранени в адресните книги на мобилния телефон.
Друго интересно нещо в световен мащаб, което все още не се е наложило в България, е тенденцията QR кодовете да се използват в заведенията под формата на купони за отстъпки. В някои азиатски страни хипермаркетите са базирани на такива кодове и клиентите могат по-лесно и бързо да направят своята поръчка.
Създаване на QR код
Всеки сам може да направи собствен QR код безплатно. Единствено трябва в някоя от популярните търсачки да напише "QR Code generator" и ще намери доста голямо разнообразие от интернет страници, които дават възможност за генериране на QR кодове. В рамките на 2-3 минути може да създаде собствен код, който след това да копира, разпространи където желае, отпечата и т.н. Тази информация не е задължително да бъде интернет адрес. Има най-различни видове съобщения от думи.
QR кодовете в България
Технологията за QR кодовете е патентована още през 1994 г., а между 2000 и 2010 г. настъпва истински бум в азиатските държави. Постепенно, но малко по-бавно навлиза в Европа. България се движи с темповете, с които и всички останали европейски държави в момента, така че ние сме на едно добро място. По-скоро изоставането е сред потребителите доколкото много от тях все още не познават добре технологията за използването им, твърдят експертите.
Едно от големите му преимущества е, че вместо дадена информация да бъде въвеждана ръчно в телефона, което е предпоставка за грешки и отнема време, той дава възможност директно в устройството да бъдат запаметени адреси на сайтове, рекламни послания, данни и други. Още един плюс е, че QR-ите могат да се използват, дори ако бъде нарушена 20-25 процента от целостта им, стига да са запазени трите контролни точки (те се намират в три от четирите ъгъла на кода).
Употреба
QR кодовете в ежедневието са най-удобни за употреба посредством мобилен телефон, като процедурата е доста облекчена. Използващите операционната система "Symbian" най-често имат директно на телефоните си предварително инсталирана и качена програма за четене на кодовете. При телефоните, функциониращи с операционни системи "Android" или "iOS" на "Apple", потребителят трябва да влезе в съответния маркет за приложения, където има широк избор от безплатни програми за сканиране на кодове. Единствено трябва да избере тази, която най-много му допада като интерфейс, и да я свали безплатно на телефона си.
Приложение
Първоначално QR кодовете възникват първо в автомобилната индустрия, за да се следи производствения процес. Така с развитието на технологиите, се дава по-голяма възможност за употреба, а през последните години, откакто има камерaфони и смартфони, т.е. такива с наличието на камера и с четци за QR кодове, се стига до най-масовото им приложение.
Най-често се използват като инструмент за промоции в рекламата и маркетинга. Причина за това е, че може допълнително да се развиват продуктите на определена компания и освен чисто физически, се засилва емоционалната връзка на клиента с продукта.
При сканиране на код от флайер, брошура или билборд, потребителят може директно да бъде препратен до желана страница от страна на рекламодателя, а след това да продължи с операциите по-нататък.
Други похвати, за които се използват QR кодовете, са по-подробна информация за стока, приложения на мобилни устройства, ваучери за намаления, отстъпки и т.н. Някои предприемчиви бизнесмени поставят QR кодове на визитните си картички и така позволяват данните директно да бъдат съхранени в адресните книги на мобилния телефон.
Друго интересно нещо в световен мащаб, което все още не се е наложило в България, е тенденцията QR кодовете да се използват в заведенията под формата на купони за отстъпки. В някои азиатски страни хипермаркетите са базирани на такива кодове и клиентите могат по-лесно и бързо да направят своята поръчка.
Създаване на QR код
Всеки сам може да направи собствен QR код безплатно. Единствено трябва в някоя от популярните търсачки да напише "QR Code generator" и ще намери доста голямо разнообразие от интернет страници, които дават възможност за генериране на QR кодове. В рамките на 2-3 минути може да създаде собствен код, който след това да копира, разпространи където желае, отпечата и т.н. Тази информация не е задължително да бъде интернет адрес. Има най-различни видове съобщения от думи.
QR кодовете в България
Технологията за QR кодовете е патентована още през 1994 г., а между 2000 и 2010 г. настъпва истински бум в азиатските държави. Постепенно, но малко по-бавно навлиза в Европа. България се движи с темповете, с които и всички останали европейски държави в момента, така че ние сме на едно добро място. По-скоро изоставането е сред потребителите доколкото много от тях все още не познават добре технологията за използването им, твърдят експертите.