QR кодовете - послание от ново поколение | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
QR кодовете - послание от ново поколение 2
EPA/БГНЕС

QR кодовете - послание от ново поколение

Все по-често в ежедневието си срещаме QR кодове. И все по-често се чудим какво всъщност представляват и какво иска да ни каже сложната плетеница от правоъгълници и линии, наподобяващи лабиринт.

2 310
Най-общо казано QR-ът е двуизмерен баркод, съдържащ определена информация. За разликата от познатите ни в магазините баркодове, в QR кодовете могат да се записват по-големи обеми от информация, както цифри, така и текст. Това обясни за БТА Петър Банчев, експерт в дирекция "Продукти и услуги" в "М-Тел".

Едно от големите му преимущества е, че вместо дадена информация да бъде въвеждана ръчно в телефона, което е предпоставка за грешки и отнема време, той дава възможност директно в устройството да бъдат запаметени адреси на сайтове, рекламни послания, данни и други. Още един плюс е, че QR-ите могат да се използват, дори ако бъде нарушена 20-25 процента от целостта им, стига да са запазени трите контролни точки (те се намират в три от четирите ъгъла на кода).

Употреба
QR кодовете в ежедневието са най-удобни за употреба посредством мобилен телефон, като процедурата е доста облекчена. Използващите операционната система "Symbian" най-често имат директно на телефоните си предварително инсталирана и качена програма за четене на кодовете. При телефоните, функциониращи с операционни системи "Android" или "iOS" на "Apple", потребителят трябва да влезе в съответния маркет за приложения, където има широк избор от безплатни програми за сканиране на кодове. Единствено трябва да избере тази, която най-много му допада като интерфейс, и да я свали безплатно на телефона си.

Приложение
Първоначално QR кодовете възникват първо в автомобилната индустрия, за да се следи производствения процес. Така с развитието на технологиите, се дава по-голяма възможност за употреба, а през последните години, откакто има камерaфони и смартфони, т.е. такива с наличието на камера и с четци за QR кодове, се стига до най-масовото им приложение.

Най-често се използват като инструмент за промоции в рекламата и маркетинга. Причина за това е, че може допълнително да се развиват продуктите на определена компания и освен чисто физически, се засилва емоционалната връзка на клиента с продукта.
При сканиране на код от флайер, брошура или билборд, потребителят може директно да бъде препратен до желана страница от страна на рекламодателя, а след това да продължи с операциите по-нататък. 

Други похвати, за които се използват QR кодовете, са по-подробна информация за стока, приложения на мобилни устройства, ваучери за намаления, отстъпки и т.н. Някои предприемчиви бизнесмени поставят QR кодове на визитните си картички и така позволяват данните директно да бъдат съхранени в адресните книги на мобилния телефон.

Друго интересно нещо в световен мащаб, което все още не се е наложило в България, е тенденцията QR кодовете да се използват в заведенията под формата на купони за отстъпки. В някои азиатски страни хипермаркетите са базирани на такива кодове и клиентите могат по-лесно и бързо да направят своята поръчка.

Създаване на QR код
Всеки сам може да направи собствен QR код безплатно. Единствено трябва в някоя от популярните търсачки да напише "QR Code generator" и ще намери доста голямо разнообразие от интернет страници, които дават възможност за генериране на QR кодове. В рамките на 2-3 минути може да създаде собствен код, който след това да копира, разпространи където желае, отпечата и т.н. Тази информация не е задължително да бъде интернет адрес. Има най-различни видове съобщения от думи.

QR кодовете в България
Технологията за QR кодовете е патентована още през 1994 г., а между 2000 и 2010 г. настъпва истински бум в азиатските държави. Постепенно, но малко по-бавно навлиза в Европа. България се движи с темповете, с които и всички останали европейски държави в момента, така че ние сме на едно добро място. По-скоро изоставането е сред потребителите доколкото много от тях все още не познават добре технологията за използването им, твърдят експертите.
QR кодовете - послание от ново поколение 2

QR кодовете - послание от ново поколение

Все по-често в ежедневието си срещаме QR кодове. И все по-често се чудим какво всъщност представляват и какво иска да ни каже сложната плетеница от правоъгълници и линии, наподобяващи лабиринт.

2 310 EPA/БГНЕС
Най-общо казано QR-ът е двуизмерен баркод, съдържащ определена информация. За разликата от познатите ни в магазините баркодове, в QR кодовете могат да се записват по-големи обеми от информация, както цифри, така и текст. Това обясни за БТА Петър Банчев, експерт в дирекция "Продукти и услуги" в "М-Тел".

Едно от големите му преимущества е, че вместо дадена информация да бъде въвеждана ръчно в телефона, което е предпоставка за грешки и отнема време, той дава възможност директно в устройството да бъдат запаметени адреси на сайтове, рекламни послания, данни и други. Още един плюс е, че QR-ите могат да се използват, дори ако бъде нарушена 20-25 процента от целостта им, стига да са запазени трите контролни точки (те се намират в три от четирите ъгъла на кода).

Употреба
QR кодовете в ежедневието са най-удобни за употреба посредством мобилен телефон, като процедурата е доста облекчена. Използващите операционната система "Symbian" най-често имат директно на телефоните си предварително инсталирана и качена програма за четене на кодовете. При телефоните, функциониращи с операционни системи "Android" или "iOS" на "Apple", потребителят трябва да влезе в съответния маркет за приложения, където има широк избор от безплатни програми за сканиране на кодове. Единствено трябва да избере тази, която най-много му допада като интерфейс, и да я свали безплатно на телефона си.

Приложение
Първоначално QR кодовете възникват първо в автомобилната индустрия, за да се следи производствения процес. Така с развитието на технологиите, се дава по-голяма възможност за употреба, а през последните години, откакто има камерaфони и смартфони, т.е. такива с наличието на камера и с четци за QR кодове, се стига до най-масовото им приложение.

Най-често се използват като инструмент за промоции в рекламата и маркетинга. Причина за това е, че може допълнително да се развиват продуктите на определена компания и освен чисто физически, се засилва емоционалната връзка на клиента с продукта.
При сканиране на код от флайер, брошура или билборд, потребителят може директно да бъде препратен до желана страница от страна на рекламодателя, а след това да продължи с операциите по-нататък. 

Други похвати, за които се използват QR кодовете, са по-подробна информация за стока, приложения на мобилни устройства, ваучери за намаления, отстъпки и т.н. Някои предприемчиви бизнесмени поставят QR кодове на визитните си картички и така позволяват данните директно да бъдат съхранени в адресните книги на мобилния телефон.

Друго интересно нещо в световен мащаб, което все още не се е наложило в България, е тенденцията QR кодовете да се използват в заведенията под формата на купони за отстъпки. В някои азиатски страни хипермаркетите са базирани на такива кодове и клиентите могат по-лесно и бързо да направят своята поръчка.

Създаване на QR код
Всеки сам може да направи собствен QR код безплатно. Единствено трябва в някоя от популярните търсачки да напише "QR Code generator" и ще намери доста голямо разнообразие от интернет страници, които дават възможност за генериране на QR кодове. В рамките на 2-3 минути може да създаде собствен код, който след това да копира, разпространи където желае, отпечата и т.н. Тази информация не е задължително да бъде интернет адрес. Има най-различни видове съобщения от думи.

QR кодовете в България
Технологията за QR кодовете е патентована още през 1994 г., а между 2000 и 2010 г. настъпва истински бум в азиатските държави. Постепенно, но малко по-бавно навлиза в Европа. България се движи с темповете, с които и всички останали европейски държави в момента, така че ние сме на едно добро място. По-скоро изоставането е сред потребителите доколкото много от тях все още не познават добре технологията за използването им, твърдят експертите.