30 години от основаването на Amazon. Какво ще донесе следващото десетилетие за гиганта? | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
30 години от основаването на Amazon. Какво ще донесе следващото десетилетие за гиганта? 2
Снимка: Getty Images

30 години от основаването на Amazon. Какво ще донесе следващото десетилетие за гиганта?

Бъдещият успех на Amazon ще зависи от напредъка в AI, силата на регулаторите и темповете на електронната търговия

| Редактор: Стоян Гогов 5 1054

През лятото на 1994 г. в един от най-популярните форуми в САЩ - Usenet е публикувана обява. В нея нова и малка фирма търси софтуерни инженери, които да помогнат в осъществяването на амбициозна цел.

Кандидатите трябвао да могат да проектират сложни системи "за около една трета от времето, което повечето компетентни хора смятат за възможно". Причината - компанията искала да стане "интернет пионер" за отрицателно малък срок.

Резюмета били изпращани директно към шефа на в базирана в Сиатъл компания. Той бил млад и амбициозен бизнесмен, завършил Принстънския университет и работил няколко години на Уол Стрийт в областта на информационните технологии. 

Точно преди 30 години, на 5 юли, стартира компания, която ще промени онлайн търговията по света. Тогавашното ѝ име - Cadabra, бързо е заменено от нещо, което днес е доста по-разпознаваемо - Amazon.

Стартирал като онлайн магазин за книги, Amazon бързо се превръща в мащабен сайт, в който може да намерите всичко - дрехи, бижута, електроника, музикални инструменти, техника, кухненско оборудване, научни инструменти и какво ли още не.

Банката JPMorgan Chase прогнозира, че тази година Amazon ще продаде стоки за 554 милиарда долара в САЩ, печелейки 42% дял от американската е-търговия.

Amazon не спира с пионерството си в търговията на дребно. Компанията създаде най-успешният четец на електронни книги - Kindle. Малък таблет, събиращ стотици хиляди книги в себе си и променил начинът, по който четем.

Компанията на Безос създава и един от първите гласови асистенти - Alexa. Той се превърна и в пионер на облачните технологии с Amazon Web Services.

Списъкът с начинанията на Amazon не спират до тук. Prime Video е четвъртата най-гледана услуга за видео стрийминг в Америка. Сериалите, като наскоро дебютиралият Fallout, достигнат до стотици милиони зрители по цял свят.

Междувременно рекламният бизнес на Amazon вече е третият по големина в света след Google и Meta.

Едно дъщерно дружество на компанията, Zoox, произвежда самоуправляващи се автомобили. Друг проект, Kuiper, разработва флотилия от комуникационни сателити в ниска околоземна орбита.

Мрежата от складове и доставчици на Amazon се е превърнала в същинска поща, която доставя повече пакети всяка година от FedEx или UPS. Изразено в пари, през последната година Amazon са доставили пратки за около 850 милиарда долара по целия свят.

Не трябва да забравяме и за българската връзка.

"За първите шест месеца имахме само една международна поръчка и тя дойде от България. Дори не знаех, че по това време там има интернет. Клиентът ни обаче не плати с карта, което ние насърчавахме. Вместо това той скри две стодоларови банкноти, сгънати в малък пакет и сложени в дискета. Парите пристигнаха като колет по пощата, като до дискетата имаше и бележка, указваща къде са скрити парите и уточнение, че е било доста възможно митничарите да откраднат парите, ако знаят английски. Отворихме дискетата и открихме скритите пари. Договорът бе сключен и ние доставихме книгите", споделя Безос относно първата си международна поръчка.

Днес, Amazon има центрове във Великобритания, Германия, Турция и множество други държави. Само преди седмици пазарната стойност на гиганта за първи път надхвърли 2 трилиона долара.

Какво може да бъде бъдещето на компанията, която вече навлиза в своето четвърто десетилетие?

През последните години Apple и Microsoft се присъединиха към още по-елитен клуб. И двете компании имат капитализация над 3 трилиона долара. Дали Amazon ще успее да ги настигне ще зависи от това колко добре се ориентира в три трудни области:

  • забавяне на електронната търговия;
  • нарастваща конкуренция в областта на изкуствения интелект (AI); 
  • атака от страна на антитръстовите регулатори.

По време на пандемията операциите на фирмата за електронна търговия се развихриха, като глобалните приходи скочиха с 40% през 2020 г., пише The Economist.

През последните 12 месеца продажбите нараснаха с 5%, една трета от темпото им преди COVID. Това е проблем, защото темповете на растеж може да се окажат твърде ниски за цялостните амбиции на гиганта.

Още по-лошо. Анализаторите смятат, че бизнеса с доставките и онлайн търговията е едва печеливш и на практика се поддържа от бизнеса с облачни изчисления и реклами.

В отговор Amazon се опита да се насочи към хранителните стоки и фармацията. поред Безос тези две области са традиционно "офлайн", което отваря път на Amazon отново да бъде иноватор и пионер. Към днешна дата тези амбиции удрят на камък.

Следващото предизвикателство е генеративният AI, където Amazon изостава въпреки опита си да създава огромни центрове с данни и да има необходимите софтуерни специалисти.

Благодарение на партньорството си с OpenAI, Microsoft е безапелационен лидер. В резултат на това доминацията на Amazon в облачните изчисления намалява. През 2022 г. пазарният дял е с 13 процентни пункта по-висок от този на Microsoft. Днес разликата е едва шест пункта. Вижда се, че Amazon губи инерция.

Все пак има признаци, че компанията на Безос е намерила начин да се справи с тези проблеми. През март Amazon инвестира 3 милиарда долара в AI-компанията Anthropic, която се очертава да бъде сериозен конкурент на OpenAI.

Тази седмица Amazon погълна част от старшия екип от Adept, друг AI стартъп.

Тези инвестиции ще доведат до ръст с една пета на капиталови разходи, смятат икономистите.

Междувременно компанията се опитва да извлече повече стойност, като обвърже по-тясно бизнеса на дребно в електронния си магазин със своите рекламни звена и услуги за видео стрийминг.

Но тази по-тясна интеграция може да изостри третата заплаха: антитръстовото законодателство.

Регулаторите по цял свят са станали предпазливи към технологичните гиганти и изобилието от различни бизнеси на Amazon го прави естествена цел. Репутацията на Amazon също не е изрядна. Компанията често е обвинявана от служителите си в лошо отношение и дори нехуманни условия на труд.

С всяка година жалбите срещу Amazon, изпращани към Федералната търговска комисия на Америка, растат. Дори продавачите не спестяват критиките си към новите условия, които ги обвързват повече с останалите продукти на Amazon.

В Европейския съюз регулаторите вече блокираха амбицията на компанията да купи iRobot, производител на автоматизирани прахосмукачки Roomba.

Като цяло четвъртото десетилетие на компанията ще бъде по-трудно от третото. Много е вероятно Amazon да се откаже от бизнеса си с храните, както на времето се отказа от смартфона Fire. Проектът за сателитен интернет и космическите амбиции на Безос също тъпчат на едно място през последните години.

В областта на изкуствения интелект ожесточената конкуренция от стартиращи фирми ще тества способността на гигант да поддържа темпото.

Пред Amazon има и още една скрита заплаха - загубата на фокус. Но не всичко е толкова мрачно за идното десетилетие.

През годините мнозина предричаха, че компанията на Джеф Безос ще рухне под собствената си тежест. Някои дори говориха за спукването на "балона Amazon". Тези прогнози обаче се оказаха напразни. Историята показва, че е много по-вероятно Amazon да намери начин да продължи да бъде успешна корпорация и през идните 10 години.

30 години от основаването на Amazon. Какво ще донесе следващото десетилетие за гиганта? 2

30 години от основаването на Amazon. Какво ще донесе следващото десетилетие за гиганта?

Бъдещият успех на Amazon ще зависи от напредъка в AI, силата на регулаторите и темповете на електронната търговия

| Редактор : Стоян Гогов 5 1054 Снимка: Getty Images

През лятото на 1994 г. в един от най-популярните форуми в САЩ - Usenet е публикувана обява. В нея нова и малка фирма търси софтуерни инженери, които да помогнат в осъществяването на амбициозна цел.

Кандидатите трябвао да могат да проектират сложни системи "за около една трета от времето, което повечето компетентни хора смятат за възможно". Причината - компанията искала да стане "интернет пионер" за отрицателно малък срок.

Резюмета били изпращани директно към шефа на в базирана в Сиатъл компания. Той бил млад и амбициозен бизнесмен, завършил Принстънския университет и работил няколко години на Уол Стрийт в областта на информационните технологии. 

Точно преди 30 години, на 5 юли, стартира компания, която ще промени онлайн търговията по света. Тогавашното ѝ име - Cadabra, бързо е заменено от нещо, което днес е доста по-разпознаваемо - Amazon.

Стартирал като онлайн магазин за книги, Amazon бързо се превръща в мащабен сайт, в който може да намерите всичко - дрехи, бижута, електроника, музикални инструменти, техника, кухненско оборудване, научни инструменти и какво ли още не.

Банката JPMorgan Chase прогнозира, че тази година Amazon ще продаде стоки за 554 милиарда долара в САЩ, печелейки 42% дял от американската е-търговия.

Amazon не спира с пионерството си в търговията на дребно. Компанията създаде най-успешният четец на електронни книги - Kindle. Малък таблет, събиращ стотици хиляди книги в себе си и променил начинът, по който четем.

Компанията на Безос създава и един от първите гласови асистенти - Alexa. Той се превърна и в пионер на облачните технологии с Amazon Web Services.

Списъкът с начинанията на Amazon не спират до тук. Prime Video е четвъртата най-гледана услуга за видео стрийминг в Америка. Сериалите, като наскоро дебютиралият Fallout, достигнат до стотици милиони зрители по цял свят.

Междувременно рекламният бизнес на Amazon вече е третият по големина в света след Google и Meta.

Едно дъщерно дружество на компанията, Zoox, произвежда самоуправляващи се автомобили. Друг проект, Kuiper, разработва флотилия от комуникационни сателити в ниска околоземна орбита.

Мрежата от складове и доставчици на Amazon се е превърнала в същинска поща, която доставя повече пакети всяка година от FedEx или UPS. Изразено в пари, през последната година Amazon са доставили пратки за около 850 милиарда долара по целия свят.

Не трябва да забравяме и за българската връзка.

"За първите шест месеца имахме само една международна поръчка и тя дойде от България. Дори не знаех, че по това време там има интернет. Клиентът ни обаче не плати с карта, което ние насърчавахме. Вместо това той скри две стодоларови банкноти, сгънати в малък пакет и сложени в дискета. Парите пристигнаха като колет по пощата, като до дискетата имаше и бележка, указваща къде са скрити парите и уточнение, че е било доста възможно митничарите да откраднат парите, ако знаят английски. Отворихме дискетата и открихме скритите пари. Договорът бе сключен и ние доставихме книгите", споделя Безос относно първата си международна поръчка.

Днес, Amazon има центрове във Великобритания, Германия, Турция и множество други държави. Само преди седмици пазарната стойност на гиганта за първи път надхвърли 2 трилиона долара.

Какво може да бъде бъдещето на компанията, която вече навлиза в своето четвърто десетилетие?

През последните години Apple и Microsoft се присъединиха към още по-елитен клуб. И двете компании имат капитализация над 3 трилиона долара. Дали Amazon ще успее да ги настигне ще зависи от това колко добре се ориентира в три трудни области:

  • забавяне на електронната търговия;
  • нарастваща конкуренция в областта на изкуствения интелект (AI); 
  • атака от страна на антитръстовите регулатори.

По време на пандемията операциите на фирмата за електронна търговия се развихриха, като глобалните приходи скочиха с 40% през 2020 г., пише The Economist.

През последните 12 месеца продажбите нараснаха с 5%, една трета от темпото им преди COVID. Това е проблем, защото темповете на растеж може да се окажат твърде ниски за цялостните амбиции на гиганта.

Още по-лошо. Анализаторите смятат, че бизнеса с доставките и онлайн търговията е едва печеливш и на практика се поддържа от бизнеса с облачни изчисления и реклами.

В отговор Amazon се опита да се насочи към хранителните стоки и фармацията. поред Безос тези две области са традиционно "офлайн", което отваря път на Amazon отново да бъде иноватор и пионер. Към днешна дата тези амбиции удрят на камък.

Следващото предизвикателство е генеративният AI, където Amazon изостава въпреки опита си да създава огромни центрове с данни и да има необходимите софтуерни специалисти.

Благодарение на партньорството си с OpenAI, Microsoft е безапелационен лидер. В резултат на това доминацията на Amazon в облачните изчисления намалява. През 2022 г. пазарният дял е с 13 процентни пункта по-висок от този на Microsoft. Днес разликата е едва шест пункта. Вижда се, че Amazon губи инерция.

Все пак има признаци, че компанията на Безос е намерила начин да се справи с тези проблеми. През март Amazon инвестира 3 милиарда долара в AI-компанията Anthropic, която се очертава да бъде сериозен конкурент на OpenAI.

Тази седмица Amazon погълна част от старшия екип от Adept, друг AI стартъп.

Тези инвестиции ще доведат до ръст с една пета на капиталови разходи, смятат икономистите.

Междувременно компанията се опитва да извлече повече стойност, като обвърже по-тясно бизнеса на дребно в електронния си магазин със своите рекламни звена и услуги за видео стрийминг.

Но тази по-тясна интеграция може да изостри третата заплаха: антитръстовото законодателство.

Регулаторите по цял свят са станали предпазливи към технологичните гиганти и изобилието от различни бизнеси на Amazon го прави естествена цел. Репутацията на Amazon също не е изрядна. Компанията често е обвинявана от служителите си в лошо отношение и дори нехуманни условия на труд.

С всяка година жалбите срещу Amazon, изпращани към Федералната търговска комисия на Америка, растат. Дори продавачите не спестяват критиките си към новите условия, които ги обвързват повече с останалите продукти на Amazon.

В Европейския съюз регулаторите вече блокираха амбицията на компанията да купи iRobot, производител на автоматизирани прахосмукачки Roomba.

Като цяло четвъртото десетилетие на компанията ще бъде по-трудно от третото. Много е вероятно Amazon да се откаже от бизнеса си с храните, както на времето се отказа от смартфона Fire. Проектът за сателитен интернет и космическите амбиции на Безос също тъпчат на едно място през последните години.

В областта на изкуствения интелект ожесточената конкуренция от стартиращи фирми ще тества способността на гигант да поддържа темпото.

Пред Amazon има и още една скрита заплаха - загубата на фокус. Но не всичко е толкова мрачно за идното десетилетие.

През годините мнозина предричаха, че компанията на Джеф Безос ще рухне под собствената си тежест. Някои дори говориха за спукването на "балона Amazon". Тези прогнози обаче се оказаха напразни. Историята показва, че е много по-вероятно Amazon да намери начин да продължи да бъде успешна корпорация и през идните 10 години.