Как Франция създава "летяща пералня" в края на 50-те | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как Франция създава "летяща пералня" в края на 50-те 15
Снимка: Wikimedia

Как Франция създава "летяща пералня" в края на 50-те

SNECMA Coleoptere e един от най-странните самолети, проектирани някога

| Редактор: Стоян Гогов 17 14570

По време на Студената война стратезите от двете страни на Желязната завеса смятали, че един вертикално излитащ самолет би повишил значително възможностите на техните армии.

Великобритания създала Harrier, СССР малко или много се сдобили с по-евтина и слаба версия на същата концепция, а след няколко неуспешни опита САЩ да създадат свой подобен самолет, закупили Harrier от англичаните. Французите обаче смятали, че могат да се справят доста по-добре от останалите велики сили и решили да заложат на коренно различна концепция за вертикално излитащ изтребител.

Така се родил SNECMA Coleoptere. Самолетът имал доста нестандартен вид, като вместо типичните криле имал конусовиден пръстен, обвиващ над 50% от неговия фюзелаж. На теория самолетът можел да излита напълно вертикално, а в последствие да поддържа стабилен хоризонтален курс, като кацането отново ставало вертикално. На края на пръстеновидния конус, играещ ролята на криле, били монтирани 4 стърчащи пръчки с колела, които трябвали да улеснят приземяването.

Вижте снимки >> >> >>

Първият полет бил осъществен на 6 май 1959 година. И докато излитането и полетът се оказали лесни, то кацането било същинско мъчение. Недостатък бил и ограниченото зрително поле на пилота.

Въпреки това били проведени 8 успешни полета, като максималната височина, на която полетяла "снекмата" била 800 метра. Деветият полет обаче бил фатален и самолетът се разбил при кацането. Веднага след това французите прекратили странно изглеждащия проект, който придобил славата на "летяща пералня".

ВВС на Франция продължила да разработва самолети, можещи да излитат и кацат вертикално, но в крайна сметка решили да постъпят прагматично и да не залагат на скъпата технология.

Как Франция създава "летяща пералня" в края на 50-те 15

Как Франция създава "летяща пералня" в края на 50-те

SNECMA Coleoptere e един от най-странните самолети, проектирани някога

| Редактор : Стоян Гогов 17 14570 Снимка: Wikimedia

По време на Студената война стратезите от двете страни на Желязната завеса смятали, че един вертикално излитащ самолет би повишил значително възможностите на техните армии.

Великобритания създала Harrier, СССР малко или много се сдобили с по-евтина и слаба версия на същата концепция, а след няколко неуспешни опита САЩ да създадат свой подобен самолет, закупили Harrier от англичаните. Французите обаче смятали, че могат да се справят доста по-добре от останалите велики сили и решили да заложат на коренно различна концепция за вертикално излитащ изтребител.

Така се родил SNECMA Coleoptere. Самолетът имал доста нестандартен вид, като вместо типичните криле имал конусовиден пръстен, обвиващ над 50% от неговия фюзелаж. На теория самолетът можел да излита напълно вертикално, а в последствие да поддържа стабилен хоризонтален курс, като кацането отново ставало вертикално. На края на пръстеновидния конус, играещ ролята на криле, били монтирани 4 стърчащи пръчки с колела, които трябвали да улеснят приземяването.

Вижте снимки >> >> >>

Първият полет бил осъществен на 6 май 1959 година. И докато излитането и полетът се оказали лесни, то кацането било същинско мъчение. Недостатък бил и ограниченото зрително поле на пилота.

Въпреки това били проведени 8 успешни полета, като максималната височина, на която полетяла "снекмата" била 800 метра. Деветият полет обаче бил фатален и самолетът се разбил при кацането. Веднага след това французите прекратили странно изглеждащия проект, който придобил славата на "летяща пералня".

ВВС на Франция продължила да разработва самолети, можещи да излитат и кацат вертикално, но в крайна сметка решили да постъпят прагматично и да не залагат на скъпата технология.