Starship на SpaceX е по-мощна, по-евтина, мултифункционална и много по-модерна свръх-тежка ракета от SLS на НАСА. Тя се разработва от по-скоро, но е доста вероятно ракетата на Мъск да осъществи първия си полет преди тази на американската космическа агенция.

Вижте как изглеждат Starship на SpaceX и SLS на НАСА >> >> >>

Най-богатият човек на планетата публикува снимки от ракетната площадка Бока Чика в Тексас и обяви, че се готви за изстрелване през ноември. SLS на НАСА също би трябвало да стартира за пръв път идния месец.

Какво знаем за SLS на НАСА

SLS на НАСА

Снимка: NASA

SLS се разработва от 2011 година. Първият полет на ракетата оригинално бе планиран за 2016 година. Едно изстрелване струва между 2 и 4 милиарда долара, а ракетата е за еднократна употреба. Досега за разработването на ракетата са похарчени над 21 милиарда долара. Наземните тестове често бяха придружени от редица проблеми.

В основата на SLS стоят двигателите RS-25, които са използвани в американската совалка, и помощните ускорители, създадени за нея. Температурите, при които функционират агрегатите, са екстремни и варират от −253 °C до 3300 °C. Дизайнът им обаче е разработен още през 60-те години на миналия век.

Първата степен има 4 от тези двигатели. Втората степен се задвижва от един двигател RL10, който също е създаден през 60-те години на миналия век.

Цялата ракета ще е висока около 98 метра. Горивото и на двете степени е течен водород и течен кислород. В резервоарите на ракетата се събират три милиона литра течен водород и кислород.

Бaзoвaтa вepcия нa ЅLЅ, наречена Block 1, щe извeждa в ниcĸa околоземна opбитa 95 тoнa тoвap, a пo-мoщният вapиaнт Block 2 щe извeждa 130 тoнa.

Съществува и междинна версия - Block 1B. Именно на нея ще летят астронавтите, а товароподемността ѝ към ниска орбита е с 10 тона повече, спрямо Block 1.

Съществуват критики за остарялата технология на SLS, голямата цена на проекта и забавянето.

Какво знаем за Starship на SpaceX

Starship на SpaceX

Снимка: SpaceX

Starship се разработва от 2016 година, като иновативният метанов двигател за пръв път е концептуализиран през 2012 г. Ракетата е за многократна употреба, като ще може да каца обратно на Земята и да се презарежда. Разработката на ракетата все още е в процес, като според различни оценки струва между 2 и 10 милиарда долара. Очаква се едно изстрелване да има цена от около 10 милиона долара. Причината за тази рекордно ниска цена е възможността за многократна употреба и ефективността на ракетните двигатели. Очаква се на ниска орбита Starship да може да достави 140 тона полезен товар. Височината на ракетата и нейния ускорител е 120 метра.

Прототипът на ракетата е извършвал няколко полета на височина до 12 километра, след което е тествал системите си за приземяване.

SpaceX разполага с готов прототип на ракетния ускорител Super Heavy, който има 29 двигателя Raptor. Прототипът Starship също е готов и има 6 ракетни двигателя.

Досега не е бил извършван тестови полет в обща конфигурация. Именно в този вид пътешествията до Червената планета могат да се превърнат във факт.

Марсианската ракета на Мъск ще се отличава и с корпуса си от стомана. Тя отново ще може да се приземява и използва повторно.

В основата на проекта стои ракетния двигател Raptor. Той използва за гориво течен метан и течен кислород. Това решение е избрано от Мъск не само по икономически причини, но и защото на Марс има метан, който може да бъде превърнат в ракетно гориво от бъдещите колонисти.

Двигателят е около 2 пъти по-мощен от ракетния агрегат Merlin 1D, използван във Falcon-9. Метановият Raptor ще може да се използва многократно.