Военновъздушните сили на САЩ, Военноморските сили и Корпусът на морската пехота заземиха всички свои бройки от хибрида между самолет и хеликоптер V-22 Osprey.

Вижте как изглежда V-22 Osprey >> >> >>

Това става след фатална катастрофа на машината край бреговете на японския остров Якушима на 29 ноември. Разследването на инцидента все още продължава, но вече са открити доказателства, че "умора на материалите" може да е основната причина.

Японските сили за самоотбрана, единственият настоящ чужд оператор на Osprey, също спряха своите V-22 миналата седмица след злополуката и призоваха американските военни да направят същото.

V-22 Osprey може да излита и каца вертикално, но да се движи два пъти по-бързо от транспортен вертолет - максималната скорост на V-22 Osprey е 565 км/ч.

Най-голямото предимство на хибридната машина е бойният ѝ радиус. V-22 Osprey може да измине 1627 км без презареждане или 3590 км, ако е снабден с външни резервоари.

Машината може да превозва 32 войника или 9 тона оборудване.

Критиците са недоволни от цената на един V-22 Osprey, която е двойно по-голяма спрямо тази на хеликоптер с по-голяма товароносимост.

От хибрида обаче са поръчани над 400 бройки, които ще бъдат използвани предимно за специални мисии от морската пехота на САЩ.

V-22 Osprey претърпява 16 катастрофи, довели до смъртта на 53 души до 29 ноември 2023 г. Машината се оказва по-скоро трудна за пилотиране и скъпа за експлоатация.