Нови данни сочат, че има вода на Марс | IT.dir.bg

Нови данни сочат, че има вода на Марс 9
Снимка: Wikimedia

Нови данни сочат, че има вода на Марс

Пред 11 милиона години е имало вода в течно състояние под почвата на Червената планета

Метеорити, откъснали се от марсианската почва преди 11 милиона години, когато астероид се блъснал в Червената планета, разкриват, че навремето под повърхността й е текла вода, съобщава в. "Мирър".

Група от тези метеорити паднала на Земята през 1911 г. Те са наречени нахлити, на Ел Нахла в Египет, където паднал първият от тях.

Сега учени от университета в Глазгоу използвали нови технологии, за да ги анализират. Специалистите твърдят, че нахлитите хвърлят светлина върху появата на вода в течно състояние на Марс.

Вижте как изглеждат нехлитите >> >> >>

"Има много информация във вътрешността на малките парчета от Червената планета, които са паднали на Земята под формата на метеорити", заяви Люк Дейли от екипа.

Анализът на учените показал, че в марсианските скали всъщност са се блъснали два астероида - първият преди 633 милиона години, а вторият преди около 11 милиона години.

Първият астероид образувал голям кратер във вулканична скала на марсианската повърхност.

"Сблъсъкът бил достатъчно силен, за да стопи леда под марсианската повърхност и образувалата се вода да потече през цептнатини в скалите, създавайки временна хидротермална система под почвата. Тази система повлияла върху състава на минералите в скалите, които се намират близо до цепнатините. Това навежда на мисълта, че сблъсъкът с астероида е свързан със загадъчния механизъм за генериране на вода в течно състояние в нахлитите, след като угаснал вулканът, който ги е формирал на Марс. Вторият сблъсък с астероид се отличавал с правилната комбинация от ъгъл на падане и сила, за да откъсне скали от марсианската повърхност, които да започнат дългото си пътуване към Земята", поясни ученият.

Учените смятат, че резултатите от изследването им хвърлят нова светлина върху формирането на марсианския пейзаж и могат да допринесат да се опознае точният произход на нахлитите.

"Сега знаем, че търсим сложна вулканична структура на 1,3-1,4 милиарда години, като единият кратер е на 633 милиона години, а другият - на около 11 милиона години", отбеляза Дейли.

Проби от двата нахлита били изследвани от учени от университетите в Глазгоу, Лийдс, Упсала, Пиза, университета на Нов Южен Уелс и университета Къртин в Пърт. Единият нахлит е открит в Антарктида през 2003 г., а другият - в колекцията от скални проби на университета Пърдю през 1931 г.

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advances.

Нови данни сочат, че има вода на Марс 9

Нови данни сочат, че има вода на Марс

| Редактор : Стоян Гогов 9 8110 Снимка: Wikimedia

Вижте как изглеждат нехлитите >> >> >>

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advances.