Нов телескоп показва раждането на първите звезди | IT.dir.bg

NASA

Нов телескоп показва раждането на първите звезди

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" ще бъде 100 пъти по-мощен от "Хъбъл" и ще позволи на учените да се върнат назад във времето до раждането на първите галактики

"Джеймс Уеб" трябва да замести "Хъбъл" през 2018 г., предаде Франс прес, цитирана от БТА.

"Новият телескоп ще може да се върне назад до 300 милиона години след Големия взрив, когато са се появили първите звезди и галактики", заяви астрономът Марк Клампин от екипа, свързан с телескопа "Джеймс Уеб".

Това ще ни позволи да се доближим много повече до раждането на Вселената, отколкото с помощта на "Хъбъл", който бе изстрелян преди близо 25 години, на 24 април 1990 г.

Телескопът "Джеймс Уеб" е свързан с голям напредък в сравнение с "Хъбъл" - снабден е с огледало с 3 пъти по-големи размери (диаметърът му е 6,5 метра) и може да извършва наблюдения в инфрачервения спектър, за да открие най-далечни обекти, които днес са невидими.

"Телескопът "Джеймс Уеб" би трябвало да постигне също напредък в търсенето на екзопланети благодарение на сензорите и оборудването си, които могат да изследват атмосферата им, за да опознаят състава ѝ", допълни Мат Грийнхаус от екипа.

Така телескопът ще отвори съвсем нов прозорец към тези планети. Някои от тях, чиито размери са сходни с тези на Земята, са потенциално обитаеми - не са нито прекалено горещи, нито прекалено студени. Там би могло да има вода в течно състояние и следователно да съществува живот.

Телескопът "Джеймс Уеб" ще позволи да се направи голяма крачка напред в търсенето на извънземен живот във Вселената, тъй като е достатъчно мощен, за да открие биоподписи в атмосферата на тези планети.

Става въпрос за молекули вода и кислород и може би дори за замърсяване от извънземни цивилизации.

"В сравнение с "Хъбъл" телескопът "Джеймс Уеб" е много по-усъвършенстван за изследване на произхода и еволюцията на Вселената, за търсене на екзопланети и извънземен живот", отбеляза Грийнхаус.

Трябва обаче да се поддържа изключително ниска температура на телескопа "Джеймс Уеб" - минус 223 градуса Целзий, за да се гарантира функционирането му в инфрачервения спектър.

"Заключихме, че не можем да създадем подобна среда на околоземна орбита, тъй като радиацията от нашата планета е прекалено силна, и това доведе до решението телескопът "Джеймс Уеб" да бъде изведен в т.нар. втора точка на Лагранж, на 1,5 милиона км от Земята", каза Грийнхаус.

"Хъбъл" е в орбита на 570 км от Земята.

22 107 NASA

"Хъбъл" е в орбита на 570 км от Земята.