Открит е нов клас частици - пентакварки | IT.dir.bg

CERN/LHCB COLLABORATION

Открит е нов клас частици - пентакварки

Нов клас предсказани теоретично частици - пентакварки - са били открити по време на експеримент в Големия адронен колайдер.

Това съобщиха световните информационни агенции, като се позоваха на информация от ЦЕРН.

Пентакваркът е частица, която се състои от пет кварка. За пръв път е предсказана теоретично от руските учени Д. И. Дяконов, М. В. Поляков и В. Ю. Петров (Петербургският институт за ядрена физика) през 1997 г.

"Пентакваркът не е просто нова частица. Той представлява съвършено нов механизъм за обединение на кварки - именно от тях се състоят протоните и неутроните. Науката не е виждала нещо подобно през цялата 50-годишна история на експерименталната физика на частиците", заяви ръководителят на експеримента Ги Уилкинсън, цитиран от ЦЕРН.

Изучаването на пентакварка ще позволи на учените да разберат по-добре как е устроена материята.

Откритието е направено с един от четирите основни детектора на частици LHCb. С помощта на другите два - ATLAS и CMS - през 2012 г. беше открит Хигс бозонът.

59 179 CERN/LHCB COLLABORATION