Учени: "Тъмен голям взрив" е създал невидима Вселена | IT.dir.bg

Снимка: YouTube

Учени: "Тъмен голям взрив" е създал невидима Вселена

Според изследователите Големия взрив е имал своя "тъмна сянка"

| Редактор: Стоян Гогов 21 2055

Пет шести от Вселената изглежда се състоят от мистериозна субстанция, наречена "тъмна материя". Досега физиците приемаха, че тъмната материя е създадена от Големия взрив, дал старт на Вселената.

Но тъмната материя живее в един вид паралелен, сенчест свят, едва взаимодействащ с обикновената материя. Това кара екип от учени да развият теорията, че тъмната материя е създадена от "сенчест" Голям взрив, дни след началото на Вселената.

Физиците Катрин Фрийс и Мартин Уинклер предлагат хипотезата за "Тъмен голям взрив". Тя може да обясни защо тъмната материя е толкова трудна за обяснение и откриване.

"В нашия сценарий има два големи взрива", казва Уинклер. "Горещият Голям взрив създава гореща плазма от видима материя и радиация." Тъмната материя обаче се създава в по-късен, "по-тъмен" Голям взрив, допълва ученият.

Големия взрив създава познатата ни материя като атомите. Докато Вселената се охлажда и разширява, атомите започват да се сливат в структури и да формират галактики и звезди. Точно там се появява тъмната материя.

Знаем, че тъмната материя съществува, защото нищо друго не може да осигури достатъчно гравитация, за да задържи звездите в техните галактики - освен ако разбирането ни за гравитацията е по някакъв начин погрешно.

Подобно на космически носител, тъмната материя насочи атомите към техните места с гравитационното си привличане.

"Наистина открихме, че образуването на тъмна материя може да е настъпило след един месец", каза той, "което е почти цяла вечност по космологични стандарти."

Ако Тъмният голям взрив наистина се е случил, ефектите от неговия сеизмичен взрив все още щяха да се вълнуват във вселената днес. Когато масивни обекти претърпят драматични промени, те могат да произведат "гравитационни вълни", които карат пространството да се люлее като повърхността на езерце след пускане на камък.

Авторите предлагат да се търси въздействието на гравитационните вълни върху далечни пулсари.

Пулсарите са въртящи се мъртви звезди, които излъчват светлина към Земята на редовни интервали, нещо като фар. Според Фрийз и Уинклер, предстоящите проучвания, комбиниращи информация от много от тези лъчи, може да намерят твърди доказателства за Тъмния голям взрив. Новата идея идва в критичен момент, когато търсенето на тъмна материя от физиците е близо до точката на пречупване.

Учени: "Тъмен голям взрив" е създал невидима Вселена