”Кеплер” откри планета, която ще бъде ”изядена” от звездата си | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

”Кеплер” откри планета, която ще бъде ”изядена” от звездата си

Умиращата звезда - червеният гигант Кеплер-91 - ще "погълне" орбитиращата около него планета Кеплер-91б след 55 милиона години, се съобщава в статия, качена в електронната библиотека на Корнелския университет.

На астрономите са известни само няколко десетки планети, които кръжат около червени гиганти*.

Звездната система Кеплер-91 е открита с помощта на телескопа "Кеплер". Звездата Кеплер-91б се намира на тази фаза от развитието си, когато все още са останали запаси от водород, но постепенно се изчерпват.

Масата на звездата е около 1,31 слънчеви, а радиусът - 6,3 радиуса на Слънцето, предаде РИА "Новости", цитирана от БТА.

Томас Хениг от Института по астрономия към дружеството "Макс Планк" в Хайделберг (Германия) и неговите колеги са потвърдили предишни наблюдения, които са показали, че тази звезда може да има планета.

Учените са изчислили, че масата на планетата Кеплер-91б е около 0,88 маси на Юпитер при радиус 1,384 радиуса на Юпитер.

Орбитата на планетата е елипсовидна. Когато тя се доближава до звездата, се оказва на разстояние, което е равно само на 1,32 радиуса на звездата от нейната външна обвивка.

Астрономите предполагат, че след 55 милиона години Кеплер-91б ще сподели участта на друга екзопланета, на BD+48 740b, която е била погълната от своята звезда.

*Червен гигант е един от последните етапи от живота на звездите, на които се изчерпват запасите от водородно "гориво".

Звездата преминава на ново равнище на термоядрения синтез, като използва атомите на хелия за синтез на ядрата на въглерода. Реакцията изисква много висока температура и налягане, заради което ядрото на звездата силно се свива, а външната обвивка се нагорещява и разширява, като поглъща планетите до звездата. Постепенно външната обвивка на звездата изчезва и на мястото на гиганта остава само ядрото - бяло джудже.