Расте броят на AI стартъпите в Германия
От финансова гледна точка германските основатели на нови компании трудно успяват да издържат конкуренцията на колегите си в САЩ
Стартъп компаниите в Германия, работещи в областта на изкуствения интелект (AI), са се увеличили до 687 спрямо 508 миналата година, отбелязвайки годишен скок от 35 на сто. Това установява проучване на мюнхенския Институт за приложен AI за Европа, цитирано от "Виртшафтсвохе" и БТА.
Като "германската столица на AI" се утвърждава Берлин - там се намират 209 от стартъпите, занимаващи се с технологията, следван от Мюнхен (139) и Хамбург (65). Съответно, в класацията по федерални провинции, Берлин води пред Бавария, Баден-Вюртемберг, Северен Рейн-Вестфалия и Хамбург.
Общо 85 процента от младите компании в сектора идват от само пет от 16-те германски провинции, посочват експертите на института.
Предприемачите насочват вниманието си към широк спектър приложения на изкуствения интелект - от производството през научните изследвания до обслужването на клиенти.
От технологична гледна точка водещите теми остават генеративният AI, който съставя текстове, изображения или видеа. В тази област се увеличава и броят на новоучредените германски стартъпи - всяка пета стартираща германска компания разработва генеративен AI.
От финансова гледна точка германските основатели на нови компании трудно успяват да издържат конкуренцията на колегите си в САЩ, но въпреки това 80 от младите предприемачи са събрали над 10 млн. долара рисков капитал. Средно младите специалисти в областта на генеративния AI разполагат с около 750 000 евро рисков капитал, отбелязва експерт от института. Същевременно годишната заплата на разработчик на AI обаче достига бързо около 150 000 евро и поддържането на конкурентна позиция с американските компании е трудно.
Тенденция, наблюдавана напоследък, е насочването на предприемачите към по-практически, специфични за конкретни сектори приложения на AI, отбелязва институтът.
Производственият сектор разполага с много данни, които могат да бъдат използвани за обучението на конкретни AI модели, наблюдават учените. Това са данни, с каквито компаниите от Силициевата долина като OpenAI не разполагат. В резултат много стартъпи могат да покажат на клиентите не само демонстрация на продукти, но и цяла поредица конкретни проекти.
Положителен сигнал за сектора е изключително високият дял на "оцеляване" на младите компании - само 41 стартъпа от миналата година, са отпаднали от списъка на стартиращите компании в Германия. Едва 4 са фалиралите - останалите просто са се преместили в чужбина или са продадени.
За "емиграцията" на германските стартъпи има различни причини, една от които е законодателството. Когато например става дума за технология, която сканира лицата на шофьорите и ги сравнява с база данни за притежателите на шофьорски книжки, това би влязло в сблъсък със строгите европейски правила за лицевото разпознаване по Законодателния акт на ЕС за AI, който ще влезе в сила през август.