Украйна вече си осигури модерни западни танкове. Сега на фон отново са преговорите за придобиването на нови изтребители.

Франция заяви, че не е изключила възможността да предостави на Киев бойни самолети от собствените си запаси.

Официален представител на френското правителство потвърди, че неназовани източноевропейски страни и Дания също са възможни кандидати за предоставяне на изтребители на Украйна. Полша активно лобира на Киев да бъдат предоставени модерни изтребители.

Военните анализатори отчитат, че има три основни кандидата за нов западен самолет за ВВС на Украйна.

Вижте какви западни самолети може да получи Украйна >> >> >>

Mirage 2000

Mirage 2000

Снимка: Getty Images

Миналата година Франция пенсионира своя самолет от четвърто поколение Dassault Mirage 2000. Счита се, че Париж има около 300 бройки от своя изтребител.

Първият си полет Mirage 2000 прави през 1978 година, а самолетът е с дължина от 14 метра, размах на крилата от 9 метра и има само един реактивен двигател.

Mirage 2000C има максимална скорост от 2 336 км/ч и обсег от 1 500 км. Самолетът има 9 пилона за закачане на въоръжение, което е с максимално тегло 6 300 кг. Освен това има и две 30-милиметрови оръдия с общо 250 патрона.

Изтребителят може да поразява цели по въздух и по земя и по атакуващите си показатели е по-ефективен от съветските МиГ-21, МиГ-23 и дори от МиГ-29.

Mirage 2000 има няколко основни недостатъка, най-вече липсата на радарно насочвана ракета с дълъг обсег. В миналото пилотите на украинските ВВС бяха много ясни относно изискването за по-модерни ракети с радарно насочване, особено тези с активно радарно насочване, като AIM-120.

Mirage 2000C обаче е модернизиран да изпълнява мисии за наземна атака с помощта на 500-фунтови GBU-12 Paveway II бомби с лазерно насочване, които също могат да бъдат доставени, ако Съединените щати дадат одобрение.

Френският самолет лесно може да изпълнява и мисии по защита на въздушното пространство.

F-16

F-16

Снимка: iStock by Getty Images

Дания е в процес на пенсиониране на F-16, така че потенциално може да осигури готов източник на тези самолети. Копенхаген разполага с 33 бройки от самолета. Миналата седмица Холандия обяви, че ще разгледа всяко искане за прехвърляне на своите самолети в Украйна. Амстердам не е дал твърдо потвърждение, но към този момент има 40 бройки от F-16.

Всъщност, F-16 е един от най-разпространените самолети в света, като от него са построени над 4 600 бройки. Украйна едва ли би получила най-новите модификации на самолета, като по-вероятно е сдобиването с F-16C/D или MLU версии.

F-16A/B Block 15 MLU може да се въоръжи с ракетата AIM-120. Тя е ракета въздух-въздух с обсег отвъд хоризонта. От 2008 г. насам са произведени над 14 000 бройки от ракетата за САЩ и 33 международни клиенти. Тя се е доказала като лесно за употреба и крайно ефективно оръжие. Според наличната информация Украйна вече е договорила получаването на ракетата AIM-120.

F-16 може да носи различен набор от ракети въздух-въздух, въздух-земя и бомби. Те могат да се разположат на общо 11 оръжейни пилона, като цялостното тегло на боеприпасите може да достигне до 7 тона.

Максималната скорост е 2120 км/ч, а бойният радиус зависи от въоръжението. За да се сдобие Украйна с F-16, тя трябва да получи позволение от САЩ. Такова засега липсва, като наскоро Вашингтон официално обяви, че не смята да въоръжава Киев със самолета.

JAS-39 Gripen 

JAS-39 Gripen

Снимка: Shutterstock

Мозъчният тръст на Royal United Services Institute (RUSI) в Обединеното кралство изтъкна, че произведеният в Швеция JAS-39 Gripen е най-добрият западен изтребител за Украйна.

Причините за това са доказаната му способност да оперира от по-груби писти, с минимална поддръжка. Самолетът може да носи широката гама от потенциални боеприпаси.

Gripen е един от най-бюджетните и икономични съвременни изтребители. Първия си полет той извършва през 1988 година, но Швеция го тества чак до средата на 90-те, когато официално го приема на въоръжение.

Шведският изтребител също е многоцелеви и може да нанася удари по въздух и земя. Максимално допустимото тегло на въоръжението е 6,5 тона, като те могат да се закачат на общо 10 оръжейни пилони.

Радарът е пулсово-доплеров, като Швеция планира ъпгрейд към активен и фазиран. Въпреки това, и в сегашния си вид той може да следи няколко цели наведнъж.

Максималната скорост на Gripen е 2410 км/ч, а самолетът е много маневрен във въздуха и освен това може да излита и каца на много къси и заснежени писти, включително и магистрали.

От Saab се гордеят, че цената на експлоатация на техния самолет е с 50% по-ниска от западните му конкуренти. Един час във въздуха на Gripen струва 4700 долара, докато за F-16 са необходими 7700 долара.

Gripen е на въоръжение в Швеция, Чехия, Унгария, Бразилия, Тайланд и ЮАР. От самолета са произведени над 270 бройки, но намирането на свободни самолети за Украйна може да е пречка.

ИЗБРАНО
ИЗБРАНО