Spotify иска музикантите да му плащат | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Spotify иска музикантите да му плащат
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Spotify иска музикантите да му плащат

Новият ход на стрийминг гиганта може да е пагубен за по-малките и независими групи

| Редактор: Стоян Гогов 7 1706

В ерата на интернет Spotify възроди музикалния бизнес, вярват мнозина. Сега, изглежда, е дошло времето, когато той иска индустрията да му "върне услугата". Стрийминг гигантът иска от звукозаписните компании и от изпълнителите да плащат, за да рекламират песните си в приложението. Аргументът? Така ще достигнат до нови фенове и ще увеличат популярността си.

Стигнахме и дотам - от музикантите да се иска да плащат, за да се слуша музиката им. Това положение окончателно преобръща представите за творците, оценката на труда им, взаимоотношението им със слушателите.

Новият ход на Spotify предизвика остри дебати, защото усложнява по-мащабните преговори относно дългосрочни музикални права между Spotify и звукозаписните компании. Фирмата вече въведе един инструмент, наречен "Marquee", и готви втори, според "хора с познания по въпроса", цитирани от Блумбърг.

Spotify даже вече е убедил неколцина изпълнители да използват "Marquee", който по същество изпраща известия на слушателите, когато даден изпълнител издаде нова песен или албум. Сред участниците в това ново начинание са Джъстин Бийбър и Лил Уейн. Това е ситуация, която Spotify нарича "двупосочен пазар" и за фирмата е важно да кешира тази връзка между певците и феновете.

Това не е изненадващо. Компанията е под натиск от инвеститорите да увеличи рекламните продажби и да докаже, че може да носи печалба. Макар че основният поточен бизнес на Spotify е генерирал продажби от 6,1 милиарда долара миналата година - благодарение на повече от 120 милиона платени потребители, компанията продължава да губи пари, тъй като по-голямата част от приходите й отиват при музикалната индустрия под формата на възнаграждения.

Увеличаването на продажбите на реклами обаче се оказа трудно. Spotify има повече от 270 милиона потребители, но е генерирал 678 милиона долара приходи от реклама през миналата година. А такава сума е доста по-малко от това, което Twitter изкарва на тримесечие. "Те се извиняват за недоброто представяне на бизнеса си с реклами", казва Марк Мълиган, секторен анализатор в Midia Research.

Затова компанията е определила два приоритета за засилване на рекламния бизнес: подкастите и "двупосочния пазар". И двете са дългосрочни залози. Навярно обаче второто има повече шансове да донесе по-скорошни дивиденти.

Подходът на Spotify с "двупосочния пазар" не е новост и се променя през годините. Първоначално компанията предложи някои инструменти и услуги на музикантите и независимите звукозаписни компании, за да им помогне да се откроят в този музикален свят, доминиран от големите "лейбъли".

Първите опити бяха проведени с популярни изпълнители и им позволяваха да качват песни директно в Spotify. Това вбеси Universal Music, Warner Music и Sony Music Entertainment - основните доставчици на компанията. Spotify бързо отмени програмата.

Сега новото решение е платената промоция - "лейбълите" трябва да плащат, за да популяризират своите изпълнители. Spotify вмъква спонсорирани песни в плейлистите на слушателите. Освен това с Marquee артистите или техните издатели могат да платят (минимум 5000 долара), за да бъдат уведомени феновете им, когато се появи ново изпълнение.

Редица малки звукозаписни компании вече използват новата "екстра". Не е само Spotify. YouTube има подобен продукт, наречен "Premieres", от 2018 г.

Тези процеси са свързани с известни промени в отношенията и договорките. За да гарантира, че новият план подобрява рентабилността, Spotify се нуждае от подкрепата на музикалната индустрия. Съгласно настоящите й споразумения, звукозаписните компании получават дял от всички приходи на Spotify. Това означава, че "лейбълите" теоретично биха могли да си върнат част от рекламните пари, които плащат на компанията.

И двете страни са съгласни, че се налагат промени. Spotify настоява в настоящите си преговори за създаване на нов "приходен пул" с участие на големите звукозаписни компании. Музикалните компании недоволстват, че това засяга плащанията на техните възнаграждения и създава "прецедент", като оставя Spotify да "отцепва" паричен поток от индустрията.

Междувременно независимите издатели се опасяват, че Spotify ще създаде екосистема, която възнаграждава най-вече големите компании и изпълнители - тези с най-много пари. Независимите фирми вложиха доста в увеличаване на пазарния си дял през последните години и не искат тези постижения да бъдат отмити.

"Хората не са много щастливи от това", казва Ричард Джеймс Бърджис, ръководител на A2IM - орган, който представлява независими етикети. "Някои лейбъли имат чувството, че популяризират музика пред хора, до които така или иначе ще достигнат - и че това просто намалява възнаграждението им".

Spotify иска музикантите да му плащат

Spotify иска музикантите да му плащат

Новият ход на стрийминг гиганта може да е пагубен за по-малките и независими групи

| Редактор : Стоян Гогов 7 1706 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

В ерата на интернет Spotify възроди музикалния бизнес, вярват мнозина. Сега, изглежда, е дошло времето, когато той иска индустрията да му "върне услугата". Стрийминг гигантът иска от звукозаписните компании и от изпълнителите да плащат, за да рекламират песните си в приложението. Аргументът? Така ще достигнат до нови фенове и ще увеличат популярността си.

Стигнахме и дотам - от музикантите да се иска да плащат, за да се слуша музиката им. Това положение окончателно преобръща представите за творците, оценката на труда им, взаимоотношението им със слушателите.

Новият ход на Spotify предизвика остри дебати, защото усложнява по-мащабните преговори относно дългосрочни музикални права между Spotify и звукозаписните компании. Фирмата вече въведе един инструмент, наречен "Marquee", и готви втори, според "хора с познания по въпроса", цитирани от Блумбърг.

Spotify даже вече е убедил неколцина изпълнители да използват "Marquee", който по същество изпраща известия на слушателите, когато даден изпълнител издаде нова песен или албум. Сред участниците в това ново начинание са Джъстин Бийбър и Лил Уейн. Това е ситуация, която Spotify нарича "двупосочен пазар" и за фирмата е важно да кешира тази връзка между певците и феновете.

Това не е изненадващо. Компанията е под натиск от инвеститорите да увеличи рекламните продажби и да докаже, че може да носи печалба. Макар че основният поточен бизнес на Spotify е генерирал продажби от 6,1 милиарда долара миналата година - благодарение на повече от 120 милиона платени потребители, компанията продължава да губи пари, тъй като по-голямата част от приходите й отиват при музикалната индустрия под формата на възнаграждения.

Увеличаването на продажбите на реклами обаче се оказа трудно. Spotify има повече от 270 милиона потребители, но е генерирал 678 милиона долара приходи от реклама през миналата година. А такава сума е доста по-малко от това, което Twitter изкарва на тримесечие. "Те се извиняват за недоброто представяне на бизнеса си с реклами", казва Марк Мълиган, секторен анализатор в Midia Research.

Затова компанията е определила два приоритета за засилване на рекламния бизнес: подкастите и "двупосочния пазар". И двете са дългосрочни залози. Навярно обаче второто има повече шансове да донесе по-скорошни дивиденти.

Подходът на Spotify с "двупосочния пазар" не е новост и се променя през годините. Първоначално компанията предложи някои инструменти и услуги на музикантите и независимите звукозаписни компании, за да им помогне да се откроят в този музикален свят, доминиран от големите "лейбъли".

Първите опити бяха проведени с популярни изпълнители и им позволяваха да качват песни директно в Spotify. Това вбеси Universal Music, Warner Music и Sony Music Entertainment - основните доставчици на компанията. Spotify бързо отмени програмата.

Сега новото решение е платената промоция - "лейбълите" трябва да плащат, за да популяризират своите изпълнители. Spotify вмъква спонсорирани песни в плейлистите на слушателите. Освен това с Marquee артистите или техните издатели могат да платят (минимум 5000 долара), за да бъдат уведомени феновете им, когато се появи ново изпълнение.

Редица малки звукозаписни компании вече използват новата "екстра". Не е само Spotify. YouTube има подобен продукт, наречен "Premieres", от 2018 г.

Тези процеси са свързани с известни промени в отношенията и договорките. За да гарантира, че новият план подобрява рентабилността, Spotify се нуждае от подкрепата на музикалната индустрия. Съгласно настоящите й споразумения, звукозаписните компании получават дял от всички приходи на Spotify. Това означава, че "лейбълите" теоретично биха могли да си върнат част от рекламните пари, които плащат на компанията.

И двете страни са съгласни, че се налагат промени. Spotify настоява в настоящите си преговори за създаване на нов "приходен пул" с участие на големите звукозаписни компании. Музикалните компании недоволстват, че това засяга плащанията на техните възнаграждения и създава "прецедент", като оставя Spotify да "отцепва" паричен поток от индустрията.

Междувременно независимите издатели се опасяват, че Spotify ще създаде екосистема, която възнаграждава най-вече големите компании и изпълнители - тези с най-много пари. Независимите фирми вложиха доста в увеличаване на пазарния си дял през последните години и не искат тези постижения да бъдат отмити.

"Хората не са много щастливи от това", казва Ричард Джеймс Бърджис, ръководител на A2IM - орган, който представлява независими етикети. "Някои лейбъли имат чувството, че популяризират музика пред хора, до които така или иначе ще достигнат - и че това просто намалява възнаграждението им".